HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2023 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: 8 ważnych foodtrendów dla szefów kuchni na 2024 rok
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Gastronomia

8 ważnych foodtrendów dla szefów kuchni na 2024 rok

Opublikowano 2 lipca, 2024
Udostępnij
trendy szefów kuchni
UDOSTĘPNIJ

Unilever Food Solutions po raz drugi opublikował raport Future Menu Trends, w którym przedstawiono paletę inspiracji, przemyśleń i wskazówek zaczerpniętych od 250 szefów kuchni  i 1600 specjalistów z branży gastronomicznej z 21 rynków. Na ich podstawie wyodrębniono 8 ważnych foodtrendów, które każdy szef kuchni powinien znać!

Spis treści
Trend 1. Szok smakowyTrend 2. Białko roślinneTrend 3. Lokalne zasobyTrend 4. Low-waste menuTrend 5. Warzywa, którym nie można się oprzećTrend 6. Comfort food w nowoczesnym wydaniuTrend 7. Jedzeniowy wellbeingTrend 8. Współdzielenie

Trend 1. Szok smakowy

Żyjemy w epoce, w której potrzebujemy coraz większych, lepszych, bardziej intensywnych doświadczeń, które zapamiętamy. Na potrzeby gości, szefowie kuchni łamią zasady i eksperymentują używając znanych produktów do tworzenia nowych połączeń. Wszystko po to, by zaskakiwać nowymi niestandardowymi doznaniami smakowymi. W przypadku tego trendu dużym wyzwaniem mogą być niedobory kadrowe i kompetencyjne wśród kucharzy. Unilever Food Solutions w odpowiedzi na ten problem proponuje wykorzystanie metod, które pozwolą osiągnąć maksymalny efekt, w krótkim czasie – między innymi, dzięki zastosowaniu gotowych mieszanek przypraw lub gotowych płynnych koncentratów bulionów lub sosów. Przykładem może być Knorr Authentic Demi-Glace, który pozwala zaoszczędzić szefom kuchni nawet 50 minut gotowania.

Baner poziomy w środku wpisu

Potwierdzeniem tego trendu może być fakt, że tylko w 2023 r. buliony i przyprawy Knorr Professional odnotowały 15% wzrost sprzedaży.

Trend 2. Białko roślinne

Flexitarianizm jest na fali wzrostu. Nawet 89% bezmięsnych dań jest spożywanych przez osoby, które nie są wegetarianami, co pokazuje, że coraz większe grono osób chce eksplorować wyłącznie roślinne produkty. Goście restauracji w menu poszukują dań z minimalną ilością mięsa i ryb, stawiając na te oparte na białkach pochodzenia roślinnego. Również weganie i wegetarianie poszukują nowych doświadczeń kulinarnych, które koncentrują się wokół białka roślinnego, takiego jak fasola, rośliny strączkowe i warzywa.

Unilever Food Solutions dostrzega wzrost popytu na wegańskie zamienniki produktów. Między innymi wegańska opcja Hellmann’s w ciągu ostatnich dwóch lat odnotowała skumulowaną roczną stopę wzrostu powyżej 50%.

Trend 3. Lokalne zasoby

Badania pokazują, że nawet 77% gości GenZ i 70% pozostałych jest w stanie zapłacić więcej za dania bazujące na lokalnych produktach. Oznacza to, że szefowie kuchni powinni poszukiwać inspiracji na menu w lokalnych gospodarstwach rolnych i zasobach, z których słynie ich region.

Trend 4. Low-waste menu

Nawet 33% całej globalnej żywności się marnuje. Pesto z natki marchewki lub liści rzodkiewki? Goście restauracyjni są na tak! Kuchnia low-waste zyskuje na popularności. Jak wskazują eksperci w raporcie Unilever Food Solutions – rosnące koszty produktów wymuszają na szefach kuchni większą kreatywność w wykorzystaniu całego składnika przy jednoczesnym ograniczeniu ilości odpadów. Eksperci raportu proponują, by jeszcze częściej marynować produkty, przeglądać stare przepisy, w których z większym szacunkiem podchodzono do żywności, ale też do większej uważności na to, co się wyrzuca i ewentualne przemyślenie „jak mogę to wykorzystać?”.

Trend 5. Warzywa, którym nie można się oprzeć

Po erze dominacji mięs bitwę na talerzu wygrywają warzywa, po które szefowie kuchni sięgają coraz częściej. To właśnie dzięki warzywom na talerzach tworzone są istne dzieła sztuki, które odpowiadają na potrzeby estetyczne szerokiego grona odbiorców. Jak się okazuje – z ponad 20 000 odkrytych roślin jadalnych, na co dzień korzystamy jedynie z 150-200 z nich. Eksperci raportu Unilever Food Solutions zachęcają do sięgania też po te rzadziej wykorzystywane, by zaskakiwać gości nowymi smakami i kompozycjami.

Trend 6. Comfort food w nowoczesnym wydaniu

Produkty, którymi zajadali się nasi przodkowie, wracają do łask. Znów modne stają się podroby, zakwasy, miody pitne, czy produkty, które niegdyś uznawano za nudne – ziemniaki, ryż, komosa ryżowa lub ciecierzyca. Nawet 65% badanych uważa, że trend na takie produkty wciąż będzie rósł. To, co się zmienia, to wydanie tych dań – dziś stawia się na efektowne podanie, niezwykłe połączenia smakowe czy wybitny sposób ich doprawienia.

Trend 7. Jedzeniowy wellbeing

Nie trzeba stawiać wyłącznie na superfoods, by czuć się zdrowo i młodo. Kuchnie są pełne produktów, które kryją w sobie niezwykłą moc – nadającą wigoru czy wspierające regenerację. Ważne jednak, by zachować idealną równowagę pomiędzy smakiem a zdrowotnością dania. Eksperci radzą, by przede wszystkim zrozumieć związek pomiędzy odżywianiem a dobrym samopoczuciem, dlatego ważne, by każda kaloria jednocześnie była pyszna i wartościowa dla organizmu. Podkreślają też wagę lokalnych produktów, by zapewnić maksymalną świeżość i zrównoważony rozwój, istotę innowacji, warzyw i grzybów, które mogą dostarczyć smak umami – zamiast mniej zdrowej opcji mięsnej.

Trend 8. Współdzielenie

Po czasach pandemii bardziej niż kiedykolwiek doceniamy czas spędzany razem, zatem każda możliwość wspólnego posiłku, w tym wyjście do restauracji, która może budować silniejsze więzi jest obecnie w trendzie. Warto zatem zadbać o możliwość współdzielenia na wielu różnych płaszczyznach m.in. możliwość dzielenia się posiłkiem, doświadczeniem czy wyglądem dania, a nawet samym produktem.

źródło: materiały prasowe Unilever Food Solutions

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

TAGGED: 2024, jedzenie, nowe menu, restauracje, szefowie kuchni, trendy kulinarne, Unilever Food Solutions
marketing 6 marca, 2025 2 lipca, 2024
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni Polskie winnice Polskie winnice – czy znasz skarby polskiego winiarstwa?
Natępny Bezpieczeństwo w hotelu Bezpieczeństwo w hotelu – najważniejsze zasady
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Pionowa boczna

Czytaj więcej podobnych

Kucharze w maseczkach i strojach roboczych pracujący w czystej kuchni, co symbolizuje bezpieczeństwo w kuchni i higienę pracy.
Gastronomia

Bezpieczeństwo w kuchni: jak uniknąć wypadków i zapewnić higienę?

17 czerwca, 2025
Laptop na blacie w kawiarni z otwartą stroną LinkedIn Sales Navigator, obok kubek kawy. Tło kawiarni sugeruje pracę lub spotkanie w branży marketing gastronomiczny.
Gastronomia

Marketing gastronomiczny oparty na danych – jak wykorzystywać dane klientów do optymalizacji oferty?

16 czerwca, 2025
Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?
Gastronomia

Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?

13 czerwca, 2025
Strefa zabaw w restauracji
Gastronomia

Strefa zabaw w restauracji – jak zorganizować kącik zabaw dla dzieci?

12 czerwca, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?