Informacja prasowa
Skok inflacji i cen żywności w Polsce nie przełożył się na większą gospodarność kupujących. Z danych Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że gospodarstwa domowe wyrzucają blisko 3 mln ton żywności rocznie, a do tych strat przyczynia się co drugi konsument. Sodexo Polska – lider usług gastronomicznych – zwraca uwagę na obecność tego problemu także w restauracjach. Aby zmniejszyć jego skalę, firma udostępnia nadwyżki dań w przystępnych cenach poprzez aplikację Too Good To Go. Łączna liczba posiłków ochronionych przed zmarnowaniem tym sposobem przez blisko 2 lata wyniosła nieco ponad 2 tys. Eksperci zwracają też uwagę na straty talerzowe w restauracjach. Według badań Sodexo Polska najczęściej wynikają one ze zbyt dużych porcji oferowanych klientom – wskazuje na nie blisko 7 na 10 badanych, którzy nie dojadają posiłku.
Według danych Eurostatu, inflacja w Polsce wyniosła w kwietniu br. 4,2 proc., co stanowi najniższy poziom od dziewięciu miesięcy. Choć presja cenowa zaczyna wreszcie wyraźnie słabnąć, przez długi czas utrzymywała się na wysokim poziomie. Mimo negatywnych czynników ekonomicznych ilość wyrzucanego jedzenia nie uległa jednak zmianie. Najczęściej marnowane jest pieczywo, które ląduje w koszach dwóch na trzech konsumentów. W drugiej kolejności najczęściej wyrzucana jest wędlina (36 proc.), a w trzeciej – warzywa (34 proc.).
– Jedną z najczęstszych przyczyn marnowania żywności jest pośpiech. W codziennym zabieganiu kupujemy więcej niż jesteśmy w stanie zużyć, nie planujemy posiłków i zapominamy o produktach schowanych głęboko w lodówce. Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości i promowanie rozwiązań, które pomagają ograniczać straty – mówi Łukasz Czak, COO Sodexo Polska.
Problem, który można ograniczyć
Eksperci Sodexo Polska zaznaczają, że odpowiednie gospodarowanie żywnością to nie tylko wyzwanie konsumentów – gastronomia także mierzy się z nadmiarem niewykorzystanych dań i składników. Przyczynia się do tego m.in. przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia, niska świadomość pracowników i brak cyklicznego sprawdzania ważności dat spożycia. Negatywne skutki tych postaw obrazuje badanie R&B Hub. Wskazuje ono, że co piąty punkt gastronomiczny wyrzuca ponad 5 kg jedzenia dziennie.
– Marnowanie żywności to problem ekologiczny, biznesowy, ale przede wszystkim społeczny. To koszt produktów, energii, pracy – a te wszystkie elementy są dziś drogie i trudne do zoptymalizowania. Staramy się więc, by w naszych restauracjach ograniczyć ten problem. Pomaga nam w tym szkolenie pracowników, ale też technologia. Używamy inteligentnych wag i programów, które pozwalają nam minimalizować straty żywności. Korzystamy też z aplikacji Too Good To Go, która pozwala nam sprzedać nadmiar dań w przystępnych cenach. Przez blisko dwa lata naszego udziału w inicjatywie użytkownicy aplikacji pomogli ochronić przed zmarnowaniem ponad 2 tys. posiłków. Liczymy, że tego typu projekty będą zyskiwać na popularności – dodaje Łukasz Czak.
Eksperci Sodexo Polska podkreślają także, że innym sposobem na redukcję strat w gastronomii jest weryfikacja rozmiarów serwowanych porcji. Z badań przeprowadzonych przez firmę wynika, że blisko co piąty gość restauracji (15 proc.) pracowniczych pozostawia na talerzu ponad 150 gramów jedzenia, a większość osób z tej grupy (68 proc.) jako przyczynę tej sytuacji wskazuje zbyt duży rozmiar posiłku. W poradniku „Praktyczne sposoby na walkę z marnotrawstwem żywności” eksperci podkreślają też, że niemal 40 proc. odpadów spożywczych w obszarze usług żywieniowych to wynik strat talerzowych, a działaniem mogącym zmniejszyć skalę tego problemu jest umożliwienie klientom zamówienia dania w mniejszej wersji.
O Sodexo
Założona w 1966 roku w Marsylii przez Pierre’a Bellona, firma Sodexo jest światowym liderem w dziedzinie dostarczania zrównoważonych usług żywieniowych i cennych doświadczeń w każdym momencie życia: pracy, leczenia, nauki i zabawy.
Grupa Sodexo charakteryzuję się niezależnością i wciąż pozostaje w rękach rodziny, która dała początek całemu przedsiębiorstwu. Firmę wyróżnia zrównoważony model biznesowy i portfolio serwisów. Oferuje przede wszystkim usługi gastronomiczne oraz usługi zarządzania nieruchomościami kierując się dwoma celami: poprawą jakości życia pracowników oraz wywieranie pozytywnego wpływu gospodarczego, społecznego i środowiskowego w krajach, w których działa spółka. Firma uważa, że rozwój i zaangażowanie społeczne idą w parze. Celem Sodexo jest tworzenie lepszej codzienności dla każdego, aby budować lepsze życie dla wszystkich.
Firma Sodexo jest notowana w indeksach: CAC Next 20, CAC 40 ESG, CAC SBT 1.5, FTSE 4 Good i DJSI.
Więcej informacji na: www.sodexo.com oraz eatbysodexo.pl
W Polsce Sodexo od 30 lat jest liderem w dziedzinie kompleksowej obsługi nieruchomości i największą firmą FM o zasięgu ogólnopolskim. Usługi Integrated Facility Management (IFM) świadczy w ponad 200 obiektach. Prowadzi 45 restauracji pracowniczych. Wspiera firmy w zarządzaniu miejscem pracy i tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla pracowników w obiekcie klienta. W portfolio stałych klientów ma wiele ikonicznych brandów z branż m.in.: przemysłowej, FMCG, farmaceutycznej i technologicznej.
Więcej informacji na: www.pl.sodexo.com