HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Marketing HoReCa
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2025 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: Co trzeci Polak: wyrzucanie jedzenia nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Badanie Too Good To Go
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Gastronomia

Co trzeci Polak: wyrzucanie jedzenia nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Badanie Too Good To Go

Opublikowano 17 października, 2025
Udostępnij
Infografika firmy Too Good To Go, przedstawiająca wyniki badania opinii publicznej z 2024 roku na temat wpływu marnowania jedzenia na środowisko.
UDOSTĘPNIJ

Informacja prasowa

Spis treści
Co Polacy wiedzą o marnowaniu jedzenia?Niechętnie korzystamy ze zmysłów

Według badania firmy wpływu społecznego Too Good To Go, aż 33% Polaków uważa, że marnowanie żywności nie szkodzi środowisku. Coraz częściej traktujemy jedzenie jak produkt jednorazowego użytku, a nie coś, co ma realną wartość. Według najnowszych danych Eurostat w Polsce marnujemy 4,6 mln ton żywności. To więcej niż przed rokiem.

Baner poziomy w środku wpisu

16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności. W ten dzień warto przypomnieć, że 40% wyprodukowanej na świecie żywności trafia do kosza. Według najnowszych danych Eurostatu, w Polsce marnujemy 4,6 mln ton. To więcej niż przed rokiem. Produkcja żywności, która ostatecznie trafia do kosza, pochłania ponad jedną czwartą całej dostępnej wody pitnej i zajmuje powierzchnię większą niż Chiny. Świadomość tego problemu w obliczu rosnących kosztów surowców i zmian klimatu jest kluczowa dla przeciwdziałania temu problemowi.

Co Polacy wiedzą o marnowaniu jedzenia?

Z badania firmy wpływu społecznego Too Good To Go przeprowadzonego w 10 krajach, w których dostępna jest aplikacja wynika, że aż 33% Polaków wierzy, że marnowanie jedzenia nie ma negatywnego wpływu na środowisko. To najsłabszy wynik ze wszystkich badanych rynków. Przed nami Portugalia (10%), Włochy (12%), Austria (15%) czy Stany Zjednoczone (30%).

Niemal co drugi Polak (49%) twierdzi, że zatraca więź z jedzeniem i źródłem jego pochodzenia, co znajduje odzwierciedlenie w praktykach – co piąta osoba (19%) przynajmniej raz w miesiącu wyrzuca pełnowartościowe jedzenie.

Jedzenie przestaje być postrzegane jako coś wartościowego, staje się wyłącznie czymś praktycznym i jednorazowym, a nie cennym zasobem wymagającym wysiłku w produkcji i przygotowaniu. Takie podejście ma realne konsekwencje, które widzimy w najnowszych badaniach Eurostat na temat skali marnowanego jedzenia w Polsce – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, Country DIrector Too Good To Go. 


Niechętnie korzystamy ze zmysłów

Aż 61% respondentów w Polsce deklaruje, że pozbywa się jedzenia, ponieważ nie jest pewna, czy nadal nadaje się do spożycia. Spośród wszystkich badanych rynków to właśnie u Polaków ocena przydatności produktów do spożycia opiera się w największym stopniu na dacie na opakowaniu a nie na obserwacji i zmysłach. Tymczasem badania SGGW pokazują, że wiele prawidłowo przechowywanych produktów, które przekroczyły datę oznaczoną jako “najlepiej spożyć przed” jest bezpieczna do spożycia 6 miesięcy po upływie wyznaczonego terminu. Wśród testowanych produktów znalazły się m.in. mleko i śmietanka UHT, dżem, koncentrat pomidorowy, majonez, kasza jaglana, pasztet czy tuńczyk w puszce.

Skala marnowania żywności w Polsce, sięgająca ponad 4,6 mln ton rocznie, pokazuje wyraźnie, że problem nadal jest poważny i wymaga skoordynowanych działań. Aby skutecznie ograniczyć straty żywności, potrzebna jest wielowymiarowa strategia uwzględniająca edukację konsumencką, rozwój narzędzi takich jak Too Good To Go czy zmiany regulacyjne. W Too Good To Go ratujemy 4 posiłki na sekundkę, a w tym samym czasie 80 000 marnuje się. To pokazuje, że jest miejsce na jeszcze większy wpływ – mówi Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go.

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

TAGGED: ekologia, gastronomia
Pola Weinert 21 października, 2025 17 października, 2025
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni Wnętrze nowoczesnej hali produkcyjnej mleczarni SM Ryki. Widoczny jest długi, biały taśmociąg ze stali nierdzewnej, na którym transportowane są duże, prostopadłościenne bloki sera. Sery dojrzewające SM RYKI tworzone bez chlorku wapnia. Innowacja inspirowana tradycją
Natępny Alergeny w menu restauracji – poznaj obowiązki i dobre praktyki Alergeny w menu – czy na pewno wiesz o nich wszystko?
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytaj więcej podobnych

Jakie wina piją Polacy? Preferencje winne Polaków
Trendy i inspiracje

Jakie wina piją Polacy? Trendy i wskazówki dla HoReCa

17 listopada, 2025
Polskie Forum Żywności Ekologicznej 2025
Wydarzenia

Razem dla przyszłości ekożywności – Polskie Forum Żywności Ekologicznej 2025 na BioExpo

14 listopada, 2025
Elegancko podany deser w głębokim, białym talerzu. Deser składa się z warstwy czerwonego musu lub galaretki, bitej śmietany, pokruszonego ciemnego ciasta (crumble) i bezowych "zębów".
Gastronomia

Last Call! Te restauracje koniecznie musisz odwiedzić w ostatnich dniach RestaurantWeek®!

10 listopada, 2025
Kelnerka z krótkimi, kręconymi włosami w białej koszuli i brązowym fartuchu, podaje terminal płatniczy kobiecie siedzącej przy małym stoliku w nowoczesnej kawiarni lub restauracji.
Gastronomia

Strój personelu to Twoja wizytówka. Dlaczego odzież gastronomiczna to koszt, który się zwraca?

7 listopada, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Marketing HoReCa
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
HorecalineHorecaline
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?