HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2023 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: Cross-selling w gastronomii, czyli patent na to, by Twoi klienci zamawiali więcej
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Gastronomia

Cross-selling w gastronomii, czyli patent na to, by Twoi klienci zamawiali więcej

Opublikowano 11 kwietnia, 2024
Udostępnij
Cross-selling w gastronomii horecaline
Cross-selling w gastronomii horecaline
UDOSTĘPNIJ

Sama pasja to za mało, by prowadzić z sukcesem lokal gastronomiczny. Jeśli chcesz się stale rozwijać, musisz odnaleźć w sobie sporo sprytu biznesowego. Jedną z technik, którą warto znać, jest cross-selling. To strategia nie tylko zwiększająca obroty, ale też wspierająca budowanie trwalszych relacji z klientami. Jak więc sprawić, by Twoi goście zamawiali więcej niż tylko główne danie? Odpowiedź czeka w artykule. Udanej lektury!

Spis treści
Czym jest cross-selling?Co daje Ci cross-selling?Cross-selling w gastronomii – praktyczne wskazówkiStwórz spójne pary produktówWyedukuj personelProwadź programy lojalnościowe i sezonowe promocjeCross-selling w restauracji – o tym pamiętaj!

Czym jest cross-selling?

Cross-selling – czyli sprzedaż krzyżowa – to technika sprzedażowa polegająca na zachęcaniu klientów do kupowania dodatkowych produktów lub usług stanowiących uzupełnienie głównego zakupu. W gastronomii może to oznaczać proponowanie dodatków do dania głównego, wyboru deseru po posiłku lub specjalnego drinka do kolacji.

Baner poziomy w środku wpisu

Dobry cross-selling nie oznacza, kolokwialnie mówiąc, „wciskania” klientowi przypadkowych pozycji z menu – tylko umiejętne, subtelne (czasem nawet podprogowe) zaproponowanie takich opcji, które rzeczywiście mogą go zainteresować i wzbogacić jego doświadczenie.

Co daje Ci cross-selling?

Przede wszystkim zwiększa średnią wartość zamówienia, co bezpośrednio przekłada się na wyższe przychody. Odpowiednie zastosowanie tej techniki może poprawić doświadczenia gości, prezentując im pełną, kompleksową ofertę lokalu i zachęcając do wypróbowania nowych smaków. To nie tylko sposób na zwiększenie sprzedaży, ale i budowanie lojalności klientów.

Cross-selling w gastronomii – praktyczne wskazówki

Wdrażanie cross-sellingu w restauracji to proces, nie jednorazowa akcja, który wymaga od Ciebie zarówno kreatywności, jak i strategicznego planowania.

Każda ze strategii, które dzisiaj omówimy, wiąże się z inwestycją czasu i zasobów, ale nie zniechęcaj się na samym starcie. W końcu w dłuższej perspektywie możesz znacząco wpłynąć na zwiększenie przychodów Twojej restauracji oraz na satysfakcję i lojalność klientów.

Stwórz spójne pary produktów

Zacznij od analizy swojego menu i zidentyfikuj produkty, które naturalnie do siebie pasują. Możesz też poprosić o opinie swoich klientów lub personel, aby poznać najpopularniejsze kombinacje.

Kiedy już ustalisz swoje „pary”, zadbaj o to, by były widoczne w menu. Jak to zrobić? Możesz na przykład stworzyć specjalne, wyróżnione graficznie oferty, które opatrzysz CTA (call to action) „Kupując danie główne, przystawkę masz za połowę ceny”.

Ludzie często nie są pewni, co dobrać do głównego dania, więc ułatwiając im wybór poprzez sugerowanie sprawdzonych kombinacji, zwiększasz szansę na dodatkową sprzedaż. Jest to także świetny sposób na przedstawienie klientom nowych smaków i zachęcenie ich do eksperymentowania.

Przygotuj specjalne karty w menu, które promują wybrane pary produktów. Rozważ także okresowe zmiany w tych propozycjach, aby dostosować je do sezonu lub wprowadzać nowe kombinacje.

Wyedukuj personel

Zorganizuj regularne szkolenia dla swojego personelu, na których omówisz techniki sprzedaży krzyżowej i podkreślisz, jak ważne jest zrozumienie potrzeb klienta. Zadbaj, aby Twoi pracownicy znali menu na wylot i potrafili doradzać klientom w wyborze.

Personel jest bezpośrednim kontaktem z klientem i jego sugestie mogą mieć ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Odpowiednio wyszkolony personel, który zna się na produktach, budzi zaufanie i jest w stanie skuteczniej zachęcać do dodatkowych zakupów.

Opracuj scenariusze i role-play, podczas których pracownicy mogą ćwiczyć cross-selling w bezpiecznym środowisku. Daj im feedback i konkretne przykłady, jak mogą poprawić swoje umiejętności. Możesz nawet stworzyć wewnętrzne konkursy z nagrodami dla tych, którzy najlepiej wykorzystują techniki cross-sellingu!

Prowadź programy lojalnościowe i sezonowe promocje

Możesz stworzyć system punktowy, w którym klienci zbierają punkty za każde zamówienie, a potem mogą je wymienić na specjalne oferty lub darmowe produkty. Promocje sezonowe mogą natomiast dotyczyć oferty skierowanej na konkretne okresy w roku, jak menu świąteczne czy letnie koktajle.

Programy lojalnościowe zwiększają zaangażowanie klientów i skłaniają ich do częstszych wizyt. Promocje sezonowe natomiast wykorzystują ograniczoną dostępność, zachęcając do skorzystania z oferty tu i teraz.

Cross-selling w restauracji – o tym pamiętaj!

  • Zawsze dopasuj swoje sugestie do preferencji klienta, biorąc pod uwagę jego dotychczasowe zamówienia.
  • Dbaj o to, by propozycje były subtelne – nachalność to Twój największy wróg.
  • Monitoruj efektywność różnych technik cross-sellingu i dostosowuj strategię na bieżąco.
  • Wykorzystaj technologię (np. systemy POS z rekomendacjami cross-sellingu), aby ułatwić personelowi oferowanie dodatków.

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

TAGGED: cross-selling, gastronomia, restauracja
marketing 16 kwietnia, 2024 11 kwietnia, 2024
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni KPO dla HoReCA KPO dla Horeca. Do zdobycia nawet 540 tys. złotych
Natępny Zrównoważony rozwój w hotelach. Poznaj najnowsze trendy Zrównoważony rozwój w hotelach. Poznaj najnowsze trendy
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Pionowa boczna

Czytaj więcej podobnych

Kucharze w maseczkach i strojach roboczych pracujący w czystej kuchni, co symbolizuje bezpieczeństwo w kuchni i higienę pracy.
Gastronomia

Bezpieczeństwo w kuchni: jak uniknąć wypadków i zapewnić higienę?

17 czerwca, 2025
Laptop na blacie w kawiarni z otwartą stroną LinkedIn Sales Navigator, obok kubek kawy. Tło kawiarni sugeruje pracę lub spotkanie w branży marketing gastronomiczny.
Gastronomia

Marketing gastronomiczny oparty na danych – jak wykorzystywać dane klientów do optymalizacji oferty?

16 czerwca, 2025
Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?
Gastronomia

Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?

13 czerwca, 2025
Strefa zabaw w restauracji
Gastronomia

Strefa zabaw w restauracji – jak zorganizować kącik zabaw dla dzieci?

12 czerwca, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?