HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2023 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: Jak wybrać muzykę do restauracji?
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Gastronomia

Jak wybrać muzykę do restauracji?

Opublikowano 11 lutego, 2024
Udostępnij
Drinkowe trendy 2024
UDOSTĘPNIJ

Co wpływa na zadowolenie gości w restauracji? Ważne są nie tylko jedzenie i uprzejma obsługa, ale również atmosfera, jaka panuje w lokalu. Skutecznie podkreślisz ją przy pomocy odpowiedniej muzyki – nostalgicznej, relaksacyjnej, energetycznej czy nawet popowej. Dowiedz się, jak wybrać muzykę do restauracji.

Spis treści
Dlaczego warto włączyć muzykę w lokalu gastronomicznym?Jak wybrać muzykę do restauracji? 5 zasadJak legalnie odtwarzać muzykę w restauracji? Opłaty licencyjne i ZAiKSMuzyka w lokalu gastronomicznym bez licencjiJakie są konsekwencje za odtwarzanie muzyki bez licencji?

Dlaczego warto włączyć muzykę w lokalu gastronomicznym?

Trudno sobie wyobrazić lokal gastronomiczny bez odpowiednio dopasowanej muzyki. Bez względu na rodzaj lokalu warto odtwarzać muzykę, która pozytywnie wpływa na atmosferę i tworzy nastrój.

Baner poziomy w środku wpisu

Przyjemna muzyka może sprawić, że goście będą z chęcią spędzali więcej czasu w restauracji. Dlatego zdecydujesz się na przyjemne i relaksujące dźwięki, które wpłyną pozytywnie na komfort gości.

Dlaczego warto włączyć muzykę w lokalu gastronomicznym? Argumentów jest naprawdę sporo, a to najważniejsze z nich:

  • urozmaicenie doświadczeń gastronomicznych – odpowiednia muzyka może podkreślić smak potraw i wzmocnić ogólne wrażenia z jedzenia;
  • kształtowanie charakteru marki – unikatowa i charakterystyczna muzyka stanie się częścią wizerunku marki lokalu gastronomicznego, a do tego pomoże w budowaniu rozpoznawalności;
  • ułatwienie rozmów – odpowiednia muzyka to idealne tło, które pomaga w łatwiejszym prowadzeniu rozmów; ale ważne jest to, aby muzyka nie była zbyt głośna, żeby nie utrudniała komunikacji.

Jak wybrać muzykę do restauracji? 5 zasad

Wybór muzyki do restauracji zależy od kilku czynników. Zastosuj się do naszych porad, a z większą łatwością wybierzesz utwory, które rozbudzą apetyt gości i uprzyjemnią im pobyt w lokalu.

  • Gatunek muzyczny – wybierz gatunek, który pasuje do rodzaju restauracji i serwowane kuchni. Jeśli prowadzisz elegancki lokal, to świetnym rozwiązaniem będzie muzyka klasyczna, jazzowa, a także muzyka na żywo. W przypadku lokali dla rodzin z dziećmi lepszym rozwiązaniem będzie muzyka pop, indie lub akustyczna.
  • Tempo muzyki – koniecznie zwróć uwagę na ten aspekt, bo tempo muzyki wpływa na szybkość jedzenia. Jeśli chcesz, żeby klienci zostali dłużej w lokalu, to włącz spokojniejsze dźwięki, które relaksują.
  • Sezonowość – dopasuj muzykę w lokalu do pory roku, zbliżających się świąt lub innych okoliczności.
  • Rodzaj kuchni – muzyka powinna być też dopasowana do jedzenia i napojów, jakie serwujesz w lokalu. Dobrym przykładem jest kuchnia hiszpańska, gdzie świetnym dopełnieniem będą rytmiczne dźwięki flamenco, akustycznej gitary i energiczny śpiew. Dzięki takiej aranżacji goście poczują się jak w gorącej Hiszpanii.
  • Grupa docelowa – podczas tworzenia playlisty weź pod uwagę swoją grupę docelową. Inne preferencje muzyczne cechują generację Z, Y, seniorów, rodziny z dziećmi, pary bądź klientów biznesowych. 

Jak legalnie odtwarzać muzykę w restauracji? Opłaty licencyjne i ZAiKS

Jeśli chcesz umilić czas gościom i włączyć muzykę w lokalu gastronomicznym, to musisz uiścić opłaty licencyjne. Dzięki temu będziesz odtwarzać muzykę zgodnie z prawem.

Tantiemy należy opłacać cyklicznie i jest to konieczne ze względu na wykorzystywanie muzyki w celach komercyjnych. Opłaty są pobierane przez ZAiKS i STOART. To najbardziej znane organizacje, które zarządzają prawami autorskimi, ale tak naprawdę jest ich znacznie więcej, np. SAWP i ZPAV.

Wystarczy, że podpiszesz umowę z jedną z organizacji, która zarządza prawami autorskimi i będziesz regularnie płacić tantiemy. Dokładna wysokość tej opłaty jest uzależniona od kilku czynników:

  • lokalizacji firmy,
  • rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,
  • liczby miejsc i stolików w lokalu,
  • lokalizacji oraz liczby ludności w danej miejscowości.

Muzyka w lokalu gastronomicznym bez licencji

Chcesz ograniczyć koszty prowadzenia lokalu gastronomicznego? Zatem dobrą alternatywą jest muzyka wolna od tantiem bądź też odtwarzanie muzyki z internetowych rozgłośni radiowych. Choć takie rozwiązanie nie jest wolne od opłat, to jednak może się okazać, że będzie tańszą opcją od opłat licencyjnych do ZAiKS.

Ciekawą alternatywą może być też znalezienie zespołu muzycznego lub artysty, który skomponuje i nagra muzykę specjalnie dla Twojego lokalu gastronomicznego. To dobre rozwiązanie, jeśli chcesz mieć unikatową playlistę, która będzie dopasowana do serwowanego jedzenia i rodzaju lokalu. To inwestycja, która z czasem może się zwrócić.

Jakie są konsekwencje za odtwarzanie muzyki bez licencji?

ZAiKS regularnie kontroluje lokale gastronomiczne oraz to, czy nie łamią praw autorskich. Jeśli nie przestrzegasz prawa i nie płacisz tantiem, to właściciel lokalu gastronomicznego może być pociągnięty do odpowiedzialności prawnej. W takim przypadku grozi kara finansowa w wysokości 3-krotności tantiem, które powinny zostać uiszczone. Doliczyć do tego należy też koszty procesu sądowego.

Oprócz odpowiedzialności cywilnej osoba odpowiedzialna za płacenie tantiem może być pociągnięta do odpowiedzialności skarbowej za naruszenie praw autorskich. Wówczas polskie prawo przewiduje grzywnę w wysokości 1-5 tys. zł, a w niektórych przypadkach nawet karę pozbawienia wolności na okres dwóch lat.

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

marketing 15 lutego, 2024 11 lutego, 2024
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni Drinkowe trendy 2024 Jakie mięsa wybierają Polacy?
Natępny Work-life balance w Twojej restauracji Work-life balance w Twojej restauracji. Praktyczny poradnik
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Pionowa boczna

Czytaj więcej podobnych

Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?
Gastronomia

Barback – czy potrzebny Ci pomocnik barmana?

13 czerwca, 2025
Strefa zabaw w restauracji
Gastronomia

Strefa zabaw w restauracji – jak zorganizować kącik zabaw dla dzieci?

12 czerwca, 2025
Ekologiczne certyfikaty i normy w gastronomii
Gastronomia

Ekologiczne certyfikaty i normy w gastronomii. Jak dostosować ofertę do wymogów rynku?

11 czerwca, 2025
Henkell Freixenet Polska
Gastronomia

Henkell Freixenet Polska świętuje 35 lat na polskim rynku

10 czerwca, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?