Czy wiesz, że przeciętny Polak pije ok. 95 litrów kawy w ciągu roku? Kawę pijemy z przyzwyczajenia, dla towarzystwa oraz, gdy brakuje nam energii. Przyjrzyjmy się, jakie kawy najchętniej pijemy poza domem – oto polskie TOP 3.
TOP 3 najpopularniejszych kaw, jakie pijemy poza domem
Espresso
Espresso cenione jest za intensywny smak i aromat. W kawiarniach można zamówić kawę z głębokimi nutami czekoladowymi, a nawet owocowymi. Prawidłowo parzone espresso powinno mieć gęstą konsystencję i brązową piankę. Espresso jest serwowane w małych filiżankach, aby zachować jego moc i intensywność. Pokochaliśmy espresso także za to, że jej wypicie nie wymaga dużej ilości czasu, więc to doskonała opcja podczas przerwy w pracy.
Cappuccino
Kolejną propozycją jest ponadczasowe cappuccino. To kawa, która zyskała dużą popularność zarówno w Polsce, jak i w innych miejscach na świecie. Składa się z 1/3 espresso, 1/3 mleka spienionego i 1/3 podgrzanego mleka. W rezultacie otrzymujemy aromatyczną kawę z delikatną pianką na wierzchu. Cappuccino jest często podawane z odrobiną kakao lub cynamonu na wierzchu, aby dodać jej jeszcze więcej smaku. Górna warstwa pianki cappuccino jest chętnie używana przez profesjonalnych baristów do tworzenia kreatywnych i ozdobnych wzorów czy rysunków, określanych jako latte art.
To propozycja, która doskonale sprawdza się podczas spotkań biznesowych czy towarzyskich. Przygotowanie wybitnego cappuccino warto pozostawić baristom, aby odkryć głębie aromatu tej popularnej kawy.
Latte
Jaką jeszcze kawę pijemy chętnie poza domem? Polacy z przyjemnością stawiają na latte, zwane też caffe latte. To świetny wybór dla osób, które preferują mleczne kawy – w języku włoskim „latte” oznacza mleko. Składa się z 1/4 espresso oraz gorącego mleka i pianki z mleka. Latte jest wybierane przez osoby, które poszukują łagodniejszego smaku niż cappuccino i espresso. To doskonały wybór dla osób, które lubią mleczne smaki. Jeszcze niedawno Polacy wybierali jedynie kawy, w tym latte z krowim mlekiem. Jednak obecnie ten trend wyraźnie się zmienia, dlatego w kawiarniach bariści oferują także mleka roślinne np. sojowe, migdałowe, owsiane czy kokosowe. Dużą popularnością cieszą się kawy latte z wybijającą nutą karmelową, waniliową czy też czekoladową.
Na co Polacy zwracają uwagę, kupując kawę na mieście?
Smak i aromat
Dla każdego kawosza smak i aromat są kluczowymi czynnikami, które wpływają na wybór kawy. Osoby, które preferują intensywny i głębi smak kawy, chętnie sięgają po espresso, miłośnicy mlecznych smaków stawiają natomiast na latte lub cappuccino. Kluczowe jest to, aby właściciele kawiarni poznali preferencje klientów i dodali do karty takie kawy, które będą dopasowane do oczekiwań ich klientów.
Wygląd i sposób podania
Nie można zapomnieć o roli, jaką odgrywa sposób serwowania kawy w kawiarni. Estetyczne podanie kawy w designerskiej filiżance z kreatywnym wzorem na górnej części pianki pozytywnie wpływa na odbiór i satysfakcję klientów. To doskonały sposób na to, aby zachęcić ich do ponownego przyjścia do kawiarni.
Cena
Nadal duże znaczenie podczas wybierania kawy odgrywa to, ile trzeba za nią zapłacić. Najwięcej zapłacimy za kawę w centrum miasta, w ekskluzywnych kawiarniach i w pobliżu atrakcji turystycznych.
Pozytywny wpływ na zdrowie
Dziś każdy chce być fit! Trend na zdrowe i świadome odżywianie sprawił, że z chęcią szukamy kaw, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Z tego powodu rośnie trend związany z kupowaniem kawy bezkofeinowe czy kawy z mlekiem roślinnym.
Nowe trendy dla kawoszy – spróbuj nowych kawowych wariacji!
Blisko 80% dorosłych Polaków pije przynajmniej jedną kawę w ciągu dnia! Mamy ulubione smaki i aromaty, ale też coraz częściej nie boimy się eksperymentować. Bariści prześcigają się w serwowaniu coraz to nowych rodzajów kaw. Chętnie wybierane są kawy typu pour over czy cold brew.
Klienci poszukują również unikalnych i wyszukanych smaków, a do tego przykładają większą uwagę do jakości kawy pochodzącej z konkretnego regionu czy plantacji. Dotyczy to szczególnie bardziej wymagających kawoszy.
Rosnącym trendem jest dodawanie do kart menu kawy jako bazy czy dodatku do napojów. Szczególnie młodzi Polacy chętnie kupują lemoniady kawowe, espresso tonic, mojito kawowe czy też grzańce kawowe.