Jak zmienia się rynek HoReCa? Z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się restauratorzy w 2023 roku i co czeka ich w 2024 roku? Branża gastronomiczna i hotelarska przeżywa dynamiczną transformację, której już nie da się zatrzymać. W czasach kryzysu najważniejsze jest dostrzeganie trendów i oczekiwań współczesnych klientów. Sprawdź już teraz, jaka przyszłość czeka polskie restauracje w kolejnych latach.
5 wyzwań, z jakimi mierzą się restauracje w Polsce
Pandemia, lockdown i ograniczenia związane z przyjmowaniem gości w lokalu gastronomicznym, to już przeszłość. Jednak mimo to nadal wiele restauracji odczuwa skutki finansowe, do jakich doprowadziła pandemia. Obostrzenia przyczyniły się do transformacji branży gastronomicznej i stworzyły nowe wyzwania, z którymi w najbliższych latach będą mierzyli się polscy restauratorzy.
Wysokie koszty, inflacja
Wysokie ceny za energię, wodę, gaz oraz rosnące wynagrodzenia pracowników – to tylko część problemów, z którymi mierzy się każda firma usługowa w Polsce. Restauracje muszą poradzić sobie także z dynamicznym wzrostem cen za artykuły spożywcze i półprodukty wykorzystywane podczas przygotowywania dań z karty. Wysokie koszty wpływają na wzrost cen serwowanych potraw, a to sprawia, że klienci coraz rzadziej decydują się na jedzenie na mieście. Jak sprostać temu wyzwaniu? Oto kilka pomysłów, na które decyduje się coraz więcej restauratorów, którzy chcą zmniejszyć swoje koszty:
- Optymalizacja procesów – dziś wiele restauracji decyduje się na optymalizację procesów, która ma doprowadzić do zmniejszenia kosztów prowadzenia restauracji. Może to obejmować wprowadzenie nowych technologii, takich jak systemy do zarządzania zapasami, które pomagają kontrolować koszty i zaopatrzenie.
- Zakupy grupowe – niektóre restauracje decydują się na zakupy grupowe z innymi lokalami gastronomicznymi, co ma pomóc w trakcie negocjacji i zmniejszeniu kosztów dostawy.
- Skrócenie menu – restauracje mogą również zdecydować się na skrócenie menu, aby zmniejszyć rosnące koszty. To lepszy pomysł niż zmniejszenie porcji.
- Energia odnawialna – inwestycja w energię odnawialną, czyli w panele słoneczne, może pomóc w obniżeniu rachunków za energię.
- Współpraca z pośrednikami – platformy takie jak Glovo, Pyszne.pl czy Uber Eats pozwalają zaoszczędzić na kosztach zatrudnienia dodatkowych pracowników.
Cyfryzacja rynku HoReCa
Pandemia sprawiła, że znacząco wzrosło znaczenie zamówień online, e-menu i szybkich płatności online. To wszystko może być sporym wyzwaniem dla małych i średnich firm z branży gastronomicznej. Zamówienia online to już absolutna konieczność w sektorze fast food i casual dining, a ten trend już wkrótce może osiągnąć nawet 60% zamówień w branży gastronomicznej. Klienci stawiają na wygodę i łatwość, jaka towarzyszy zamawianiu jedzenia przez Internet.
Problem w tym, że cyfryzacja wymaga inwestycji finansowych, automatyzacji procesów zamawiania, przeszkolenia pracowników i zatrudnienia kierowców czy też rozpoczęcia współpracy z platformami pośredniczącymi w realizacji dostaw. To wyzwanie, z którym już wkrótce będzie musiała zmierzyć się większość restauracji. Dla wielu mniejszych restauracji rozwiązaniem są pośrednicy tacy jak Pyszne.pl, Glovo czy UberEats.
Trudna sytuacja na rynku pracy w gastronomii
Od kilku lat branża gastronomiczna mierzy się z problemem zbyt małej liczby osób chętnych do pracy jako kelner czy pomoc kuchenna. Pracodawcy mają również problem ze sprostaniem oczekiwań finansowych, związanych z ciągle rosnącym minimalnym wynagrodzeniem. To prowadzi do większej mobilności pracowników – częściej zmieniają pracę.
Konsekwencją wyższych kosztów związanych z utrzymaniem pracownika będzie ostatecznie wzrost cen w karcie menu.
Personalizacja usług
Współcześni konsumenci cenią sobie personalizację, czyli dopasowanie oferty do ich potrzeb. Dlatego coraz większą popularnością będą cieszyły się restauracje oferujące niszowe menu. Klienci, którzy unikają glutenu lub mięsa, a za to szukają dań dopasowanych do ich stanu zdrowia, chcą jeść w restauracji, która sprosta ich oczekiwaniom. Największą trudnością w takiej sytuacji jest dogłębne zbadanie rynku i upewnienie się, czy w danej lokalizacji jest dostateczna liczba osób zainteresowana niszową kuchnią. Niezbędne stanie się także opracowanie spersonalizowanej strategii marketingowej, która pomoże w skutecznym dotarciu do potencjalnej grupy docelowej. W tym celu wykorzystywane powinny być takie formy promocji jak – newsletter, reklama Google Ads, reklama w mediach społecznościowych oraz kampania SMS.
Szybka dostawa pod wskazany adres
Kolejnym wyzwaniem, przed jakim stoją restauracje, jest logistyka. Dużą rolę odgrywają zarówno czas dostawy, jak i jakość dostawy. Obie kwestie wpływają na zadowolenie klientów i przyczyniają się do złożenia zamówienia w przyszłości.
Czas dostawy pełni najważniejszą funkcję głównie w pizzeriach, fast foodach czy w różnego typu restauracjach, które oferują gotowe dania. Klienci oczekują wtedy zamówień dostarczonych na czas, szczególnie gdy firma oferuje dostawę na wyznaczoną godzinę.