Czarna jagoda to skarb naszych lasów, który każdego lata skrada serca Polaków – nie tylko pod postacią kultowych jagodzianek. Zbliżający się koniec sezonu jagodowego to doskonały moment, by w kreatywny sposób wykorzystać te owoce w menu Twojej restauracji. Wypróbuj nasze pomysły, dzięki którym na nowo rozbudzisz apetyt Twoich gości.
Sezon na jagody w Polsce – do kiedy?
W Polsce sezon na jagody trwa zwykle od połowy czerwca do końca sierpnia – z największym nasileniem zbiorów w lipcu.
Jagody dostępne są zarówno na lokalnych rynkach, jak i w supermarketach, a ich obecność jest silnie związana z regionalnymi warunkami pogodowymi, które mogą wpływać na dokładny czas trwania sezonu i obfitość zbiorów.
W 2024 roku sezon jagodowy rozpoczął się nieco wcześniej, dzięki czemu już od połowy czerwca mogliśmy się cieszyć tymi owocami nieco dłużej, choć (z uwagi na suche lato) w dość wysokich cenach. W tym roku za kilogram jagód musimy zapłacić od 30 zł do nawet 55 zł, w zależności od regionu.
Czarna jagoda – źródło zdrowia
Tym, co wszyscy nazywamy po prostu „jagodą”, jest borówka czernica – krzewinka, która rośnie głównie w leśnych ostępach sosnowych i świerkowych. Jest źródłem antocyjanów, garbników katechinowych oraz witamin i minerałów.
Antocyjany chronią komórki przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki, a w efekcie wspierają zdrowie serca i układu krążenia. Borówka czernica wykazuje również działanie przeciwbiegunkowe, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne i przeciwcukrzycowe
Ze względu na obecność garbników owoce są stosowane w leczeniu stanów zapalnych jamy ustnej i gardła oraz przewodu pokarmowego. Ich właściwości moczopędne pomagają w łagodzeniu stanów zatrzymywania wody w organizmie, a także są skuteczne w eradykacji bakterii Helicobacter pylori.
Dzięki zawartości tanin borówka czernica stosowana jest również w profilaktyce i terapii hemoroidów oraz chorób oczu, takich jak kurza ślepota czy zaćma. Włączenie jagód do diety może więc znacząco przyczynić się do poprawy ogólnego stanu zdrowia i zapobiegania wielu chorobom.
4 pomysły na czarną jagodę w Twoim menu
Koniec sezonu na jagody to idealny czas, by zaskoczyć Twoich gości i pozwolić im pożegnać się z tym wspaniałym owocem w niebanalny sposób. To okazja do eksperymentowania i przetestowania nowych pomysłów, które być może okażą się na tyle atrakcyjne, że zechcesz wprowadzić je na stałe do menu w kolejnych sezonach.
Jagodowy drink
Wprowadź do menu specjalny, sezonowy drink z czarnych jagód. Możesz zaoferować koktajl alkoholowy, jak martini z czarną jagodą, lub bezalkoholową lemoniadę jagodową.
Takie napoje nie tylko orzeźwią Twoich gości podczas upalnych dni, ale i doskonale podkreślą charakter sezonowych propozycji, przyciągając miłośników unikalnych smaków.
Unikalny drink to także sposób na zwiększenie przeciętnej wartości zamówienia, a także zachęcenie gości do dłuższego pozostania w lokalu, co może przekładać się na dodatkowe zamówienia.
Przystawka za pół ceny
Zachęć gości do próbowania nowości, oferując przystawkę z jagód w promocyjnej cenie przy zamówieniu dowolnego dania głównego. Propozycje mogą obejmować sałatkę z jagodami, serem kozim i orzechami piniowymi czy małą tartę jagodową.
Sezonowa przystawka za pół ceny może rozbudzić apetyt i zwiększyć satysfakcję klienta, budując lojalność i zwiększając częstotliwość jego wizyt w przyszłości.
Wieczór jagodowy
Zorganizuj tematyczny wieczór poświęcony polskim jagodom, który przyciągnie zarówno stałych bywalców, jak i nowych klientów.
Podczas takiego eventu można serwować różnorodne dania i napoje z jagodami, prowadzić warsztaty kulinarne, a także przedstawić ciekawostki o jagodach i ich właściwościach.
Tego typu eventy zwiększają rozpoznawalność restauracji i przyciągają większą liczbę gości, co może przyczynić się do wzrostu przychodów i budowania silnej marki.
Domowe przetwory do domu
Skorzystaj z sezonu na jagody, przygotowując przetwory, które goście będą mogli zabrać do domu. Dżemy, konfitury, syropy czy nawet domowy likier jagodowy to atrakcyjne produkty, które pozwolą klientom cieszyć się smakiem jagód długo po zakończeniu sezonu. To nie tylko zwiększa sprzedaż, ale również wzmocni wizerunek Twojej restauracji jako miejsca promującego lokalne i naturalne produkty.
Oferowanie domowych przetworów jest doskonałym przykładem crossellingu, który zwiększa wartość zamówienia, a także wzmocni wizerunek restauracji jako miejsca promującego lokalne i naturalne produkty.