W świecie gastronomii trendy przychodzą i odchodzą, ale niektóre z nich zdobywają serca klientów na długo. Jednym z takich fenomenów, który zyskał ogromną popularność na całym świecie, jest espresso tonic. Jeśli jeszcze nie masz go w menu swojej restauracji, nie zwlekaj dłużej – Polacy naprawdę pokochali ten napój!
Espresso tonic – co to takiego?
Espresso tonic to napój, który powstał z połączenia dwóch prostych składników: mocnej kawy i toniku – gazowanego napoju, znanego głównie z koktajli alkoholowych.
Skąd wywodzi się ta nietypowa propozycja? W tej kwestii trudno o jednoznaczną odpowiedź. Jedne źródła podają, że korzenie espresso tonic mogą sięgać nawet lat 90. XX wieku, kiedy to zaczął pojawiać się w menu włoskich kawiarni.
Z kolei inne źródła sugerują, że narodziny espresso tonic to dopiero rok 2007, a jego twórczynią jest Anne Lunnel – szwedzka baristka i jedna ze współzałożycielek Koppi Roasters, kawiarni w Helsingborgu. To właśnie tam, jako efekt przypadku, miało powstać pierwsze espresso tonic.
Niezależnie od tego, która z tych wersji jest prawdziwa, jedno jest pewne – dziś ten nietypowy, orzeźwiający duet jest obecny w wielu kawiarniach na całym świecie, również w Polsce.
Dlaczego uwielbiamy espresso tonic?
Wydawać by się mogło, że jako naród jesteśmy dużymi konserwatystami kulinarnymi – mamy swoje tradycje, które lubimy pielęgnować. To prawda, jednak popularność espresso tonic i wielu innych kulinarnych nowinek w polskich lokalach gastronomicznym wskazuje na to, że z czasem przekonujemy się do nawet najbardziej ekstrawaganckich propozycji.
Espresso tonic to napój, który przyciąga swoją unikalnością. Jego nietypowy smak, łączący gorzką kawę z cierpkim tonikiem, jest niezwykle orzeźwiający i zaskakujący dla podniebienia.
Nie bez znaczenia jest też wygląd napoju. Warstwa gęstej, ciemnej kawy przeplatająca się z musującym, przezroczystym tonikiem robi wrażenie i doskonale nadaje się do uwiecznienia na zdjęciach. W erze social mediów espresso tonic zwyczajnie nie mógł się nie przyjąć – zwłaszcza wśród młodego pokolenia.
Jak zrobić espresso tonic?
Aby przygotować idealne espresso tonic, potrzebujesz kilku prostych składników i odpowiedniego podejścia. Zacznij od wyboru wysokiej jakości espresso oraz toniku.
Idealna kawa to taka o delikatnej kwasowości i owocowych aromatach, które komponują się z goryczką toniku. Doskonale sprawdzą się kawy z Etiopii, Kenii, Kolumbii lub Kostaryki – z wyczuwalnymi nutami kwiatowymi lub czekoladowymi. Pamiętaj o wyborze kawy o średnim lub jasnym stopniu palenia, co pozwoli uniknąć nadmiernej goryczy i uwypuklić najlepsze cechy napoju.
Jeśli chodzi o tonik, najlepiej wybrać warianty o delikatnym, kwiatowym lub cytrusowym aromacie. Unikaj toników zbyt słodkich lub mocno gazowanych, które mogą dominować nad smakiem kawy.
Sprawdzą się toniki marek, takich jak Fever-Tree Premium Indian Tonic Water, Fentimans Premium Tonic Water czy Schweppes Tonic Water, które oferują zbalansowany smak bez przesadzonej dominacji cukru.
Podstawowy przepis na espresso tonic
- Przygotuj świeże espresso (około 30-40 ml) z wybranej kawy.
- Do szklanki – wypełnionej lodem do połowy – wlej 150 ml toniku.
- Wlej espresso na tonik – rób to powoli i delikatnie, aby stworzyć atrakcyjne warstwy.
- Ozdób napój plasterkiem cytryny lub limonki dla dodatkowego akcentu smakowego i wizualnego.
Eksperymentuj i odkrywaj nowe smaki
Nie boisz się innowacji? Puść wodze fantazji i wypróbuj własne, nietypowe połączenia!
Do espresso tonic możesz dodać m.in. syropy smakowe, takie jak wanilia, malina lub imbir, które wzbogacą smak napoju. Jeśli chcesz wzbogacić ten prosty w konstrukcji napój o dodatkowe elementy wizualne, umieść w napoju gałązkę świeżego rozmarynu lub suszoną lawendę.
Espresso tonic – nie tylko latem
Espresso tonic to doskonały napój nie tylko na ciepłe, letnie dni. Dzięki swojemu unikalnemu połączeniu smaków i estetycznemu wyglądowi może przyciągać gości przez cały rok.
Wprowadzenie tego napoju do menu restauracji to świetny sposób na przyciągnięcie zarówno nowych, jak i powracających klientów. Niezależnie od pory roku, espresso tonic może stać się atrakcyjnym punktem menu, który zwiększa zainteresowanie Twoim standardowym menu.