Tego trendu już nie da się zatrzymać – globalna transformacja to zjawisko, które dotyka już niemal każdą branżę, w tym HoReCa. Ograniczenie wpływu działalności firm na środowisko i klimat jest wyzwaniem, przed którym stoją hotelarze, restauratorzy i inni przedstawiciele sektora HoReCa. Sprawdźmy zatem, jak przeprowadzić zieloną transformację w branży HoReCa, aby na tym nie stracić.
Czym jest Europejski Zielony Ład?
Europejski Zielony Ład jest to strategia rozwoju, której celem jest neutralność klimatyczna, dążenie do zasobooszczędności oraz do stworzenia nowoczesnego modelu gospodarki.
Fundamentalnym założeniem Europejskiego Zielonego Ładu jest strategia o nazwie „Od pola do stołu”, która jest ściśle powiązana z branżą HoReCa. Jej celem jest stworzenie bardziej zrównoważonego i zdrowszego systemu żywnościowego, zapewniającego dostęp do zdrowej, przystępnej cenowo i zrównoważonej żywności, przy jednoczesnym zapewnieniu uczciwych zysków w łańcuchu żywnościowym. Ważnym celem tej strategii ma być maksymalne ograniczenie używania pestycydów, antybiotyków i nawozów w produkcji żywności. Dzięki temu ma wzrosnąć znaczenie rolnictwa ekologicznego oraz zdrowego odżywiania.
W konsekwencji ma to doprowadzić do trzech bardzo ważnych korzyści – konsumenci zyskają pewność, że wybierają bezpieczne produkty spożywcze, nastąpi redukcja emisji gazów cieplarnianych, a do tego dojdzie do zmniejszenia kosztów.
Aby zachować konkurencyjność i sprostać oczekiwaniom konsumentów, branża HoReCa powinna sięgać po lokalne i ekologiczne produkty, ograniczyć ilość mięsa w menu, a także odpowiednio dopasować swoją ofertę.
Zielona transformacja a branża HoReCa
Dynamiczne zmiany preferencji konsumentów sprawiają, że branża HoReCa nie może ich ignorować. Goście restauracyjni coraz częściej wymagają, aby w menu znalazły się roślinne alternatywy dla mięsa, zdrowa żywność czy wegańskie potrawy. Jeśli chodzi o hotele, coraz częściej goście rezygnują ze sprzątania pokoi czy codziennej wymiany ręczników. Wszystkie te kwestie są podyktowane wzrostem świadomości na temat tego, jak konsumpcja i działalność firm z branży HoReCa wpływają na środowisko naturalne.
Zgodnie z badaniem PwC 92% Polaków deklaruje, że dbanie o środowisko naturalne jest dla nich bardzo ważne. Z kolei aż 75% deklaruje, że już teraz stara się zachowywać odpowiedzialnie wobec społeczeństwa i środowiska.
Prognozy wskazują, że już wkrótce (za 5-10 lat), głównie młodzi, konsumenci oraz inwestorzy, a być może nawet pracownicy będą oczekiwali tworzenia raportów ESG. Co to jest? To zbiór wskaźników, które pozwalają na mierzenie społecznej odpowiedzialności biznesu w zakresie tego, jak przedsiębiorstwo wpływa na środowisko, społeczeństwo oraz przestrzeganie ładu korporacyjnego. Być może nawet dojdzie do tego, że firmy, które nie dostarczą raportu ESG nie będą brały udziału w dalszej analizie przez instytucje finansowe i przez inwestorów.
Wyzwania, przed jakimi stoi HoReCa
Od branży HoReCa oczekuje się już teraz, aby wdrożyła zmiany takie jak:
- ograniczenie zużycia surowców;
- ograniczenie powstawania odpadów;
- redukcja emisji gazów cieplarnianych;
- zmniejszenie marnotrawstwa jedzenia;
- ograniczenie zużycia energii i wody;
- wzrost znaczenia produktów z recyklingu;
- edukacja konsumenta na temat proekologicznych postaw.
Koszty działalności w sektorze HoReCa a zielona transformacja
Właściciele firm z branży HoReCa obawiają się, że zielona transformacja zwiększy i tak ciągle rosnące koszty prowadzenia działalności, a w konsekwencji doprowadzi do pogorszenia się ich płynności finansowej. Jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jednym z celów zielonej transformacji w sektorze HoReCa ma być właśnie zmniejszenie kosztów prowadzenia firm. W jaki sposób? Oto kilka metod:
- Wdrożenie systemu HACCP obliguje firmy z branży HoReCa do przestrzegania dwóch bardzo ważnych zasad – FiFi i FeFo. Mają one doprowadzić do ciągłego monitorowania temperatury w urządzeniach chłodniczych oraz weryfikowania jakości przyjmowanych dostaw żywności. To z kolei są skuteczne sposoby na ograniczenie odpadów i przeciwdziałanie marnotrawstwu artykułów spożywczych.
- Wdrożenie strategii Zero Waste oraz prawidłowej gospodarki magazynowej.
- Maksymalne dopasowanie oferty do aktualnych oczekiwań konsumentów.
- Możliwość skorzystania z dofinansowań na wdrażanie założeń zielonej transformacji w firmie.
- Korzystanie z energii odnawialnej.