Polskie hotele były chętnie wybierane przez urlopowiczów w sezonie letnim w 2023 roku. Jednak mimo to notują słabszy sezon niż rok wcześniej. Sprawdźmy, jak prezentują się wyniki ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sezonu lato 2023.
Sierpień z najlepszymi wynikami
Sierpień okazał się wyjątkowo udanym miesiącem dla hotelarzy w trakcie sezonu lato 2023. Zaledwie 8% grup obiektów zanotowała frekwencją poniżej 30%. Za to aż w 78% hoteli obłożenie wynosiło ponad 50%, gdzie ponad połowa z nich odnotowała frekwencję powyżej 70%.
Najlepsze wyniki zostały odnotowane przez hotele biznesowe. Poza tym obiekty wypoczynkowe uzyskały najlepsze wyniki właśnie w sierpniu 2023. Niewątpliwym sukcesem jest uzyskanie obłożenia na poziomie ponad 50% w 97% obiektach wypoczynkowych.
Spadek obłożenia hoteli w 2023 roku
Blisko połowa hoteli zanotowała w sierpniu 2023 roku niższy wskaźnik obłożenia w porównaniu do roku poprzedniego. Jedynie 29% hoteli może cieszyć się wzrostem obłożenia rok do roku. Pozostałe hotele utrzymały poziom obłożenia na tym samym poziomie co rok wcześniej.
Analizie zostały poddane zarówno hotele wypoczynkowe, jak i biznesowe. Jednak należy wskazać, że to właśnie hotele biznesowe miały większy udział w grupie ze spadkiem frekwencji na poziomie 42%.
Wzrost cen w hotelach
Tak samo w lipcu, jak i w sierpniu hotele starały się zrekompensować spadek obłożenia poprzez wzrost średnich cen. Według ankiet ¾ hoteli zdecydowało się na podniesienie ceny w porównaniu do sierpnia 2022 roku.
Ile średnio wynosiły podwyżki cen w szczycie sezonu?
- 39% hoteli postawiło na wzrost ceny o 10%.
- 26% hoteli podniosło ceny o 11-20%.
- 11% hoteli zdecydowało się na wzrost cen powyżej 20%.
Jednak warto zauważyć, że blisko połowa hoteli zdecydowała się na wzrost cen poniżej poziomu inflacji, co oznacza realny spadek zysków dla hotelarzy.
Sezon lato 2023 – podsumowanie
Czas na podsumowanie szczytu sezonu, czyli lipca i sierpnia w branży hotelarskiej. Oto wnioski z sezonu lato 2023:
- 10% hoteli odnotowało obłożenie poniżej 30%.
- 70% hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50% – w tym 43% miało frekwencję powyżej 70%.
- Jeśli chodzi o hotele biznesowe, to 55% osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., z czego 28% przekroczyło 70% frekwencji.
- W przypadku obiektów wypoczynkowych aż 94% uzyskało obłożenie powyżej 50%.
- Żaden hotel wypoczynkowy nie odnotował frekwencji niższej niż 30%.
Hotelarze mogą uznać miniony sezon lato 2023 za udany. Szczególnie dotyczy to właścicieli obiektów wypoczynkowych.