Z każdym rokiem świat gastronomiczny wkracza niejako w nową erę – nowe trendy, preferencje i warunki rynkowe generują przed restauratorami szereg wyzwań. W 2024 roku restauratorzy zmierzą się z koniecznością dostosowania swoich ofert do zmieniających się gustów i oczekiwań klientów, którzy coraz bardziej świadomie podchodzą do swoich wyborów żywieniowych.
Na początek… czy warto iść za tłumem?
Podążanie za trendami w gastronomii może być metodą na sukces… ale wymaga roztropności.
Z jednej strony, uwzględnienie najnowszych trendów może przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć popularność restauracji. Z drugiej strony, ważne jest, aby nie tracić własnej tożsamości kulinarnej i nie rezygnować z jakości w pogoni za modą. Nie wszystkie trendy będą pasować do profilu każdej restauracji, dlatego kluczowe jest znalezienie balansu między nowoczesnością a autentycznością oferty.
Trendy w gastronomii 2024
Zróżnicowane preferencje dotyczące zdrowia, ekologii, globalnych smaków oraz doświadczeń kulinarnych – te i wiele innych trendów będziemy mogli zaobserwować przez najbliższe miesiące. Przyjrzyjmy się, co z dużym prawdopodobieństwem będzie kreowało obraz polskiej gastronomii w 2024 roku!
Diety eliminacyjne, czyli kuchnia „bez”
Wzrasta zapotrzebowanie na potrawy bezglutenowe, bez laktozy, bez cukru i innych alergenów. Dostosowanie menu do tych potrzeb, np. poprzez oferowanie pizzy bezglutenowej czy pieczywa o niskim indeksie glikemicznym, może przyciągnąć klientów z alergiami pokarmowymi czy dietami eliminacyjnymi.
Zdrowe starzenie się
Trend „healthy ageing”, czyli zdrowego starzenia się, możemy zaobserwować wszędzie. TikTok zalewany jest treściami promującymi nieprzekłamany wygląd starzejącego się ciała, z myślą o jego akceptacji, a nie zmianie. W kuchni można go przełożyć na żywność, która wspiera nasze zdrowie, dostarczając niezbędnych składników odżywczych. Pełnowartościowe, niskokaloryczne potrawy mogą przyciągnąć pokolenie X (osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem), ale też milenialsów (1981-1994).
Renesans street food
Dania typu street food zyskują na znaczeniu, szczególnie te w duchu lokalnym – wykonane z wysokiej jakości ekologicznych składników. Oferowanie zarówno mięsnych, jak i roślinnych opcji street food może przyciągnąć klientów szukających szybkich i smacznych posiłków w centrach dużych miast.
K-Cuisine i fuzja kuchni świata
Popularność kuchni koreańskiej oraz innych kuchni światowych rośnie. Eksplorowanie egzotycznych smaków, jak kimchi czy bibimbap, i ich włączenie do menu to sposób na przyciągnięcie gości szukających nowych doświadczeń kulinarnych.
Ponadto coraz popularniejsza w Polsce jest kuchnia fusion – czyli taka łącząca różne tradycje kulinarne. Nieoczywiste połączenia, jak sushi-pizza czy pierogi z ricottą, mogą zainteresować klientów otwartych na kulinarną kreatywność.
Viralowe dania z TikToka
Obecność w mediach społecznościowych – zwłaszcza na TikToku – to podstawa, jeśli chcesz być na bieżąco z trendami. TikTok podbija serca młodych ludzi – hitem są m.in. przepisy na dania, takie jak np. dalgona coffee, cloud bread czy pasta z pieczonej fety.
Chcesz to wykorzystać Wprowadź do restauracji mini-kartę zainspirowaną viralami. Zamieszczając na niej pozycje, takie jak „Comfort food”, „Girl dinner” i inne nawiązujące do aktualnych trendów, przyciągniesz młodszych klientów poszukujących miejsc, które oferują te innowacyjne i często udostępniane w mediach społecznościowych potrawy. Pamiętaj, że w Polsce jest aż 10,6 miliona fanów tej platformy! Oznacza to, że z TikToka korzysta już co trzeci Polak w wieku powyżej 18 lat, a ich liczba stale rośnie.
Ekologia i zero waste
Polacy są coraz bardziej eko i zero waste – potwierdza to m.in. 27% wzrostu sprzedaży produktów ekologicznych w pierwszym półroczu 2023 roku. Jeśli chcesz odpowiedzieć na potrzeby coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów, zacznij działać. Wprowadź do menu dania z lokalnych, sezonowych produktów, a także zamień jednorazowe opakowania na wielorazowe. Rób przemyślane dostawy i komponuj menu, tak by minimalizować marnowanie żywności.
Jak wdrażać trendy we własnej restauracji?
Każdy trend trzeba dostosować do charakteru restauracji i oczekiwań klientów – zmiany muszą być przemyślane i dobrze zaplanowane. Jeśli chcesz wprowadzić w 2024 roku zmiany, przede wszystkim:
- Nie bój się innowacji – testuj nowe składniki i techniki kulinarne, które mogą wzbogacić Twoje menu. Może to być na przykład wprowadzenie dania inspirowanego kuchnią koreańską lub wykorzystanie lokalnych, sezonowych produktów.
- Wykorzystaj moc social mediów, szczególnie TikToka do promocji restauracji – publikuj atrakcyjne wizualnie posty i filmy przedstawiające nowe dania, zaangażuj influencerów do współpracy, aby zwiększyć zasięg i przyciągnąć młodszych klientów.
- Bądź eko i mów o tym otwarcie – wprowadzaj ekologiczne praktyki i wykorzystaj je jako przewagę konkurencyjną, zamieszczając w materiałach reklamowych.