Branża HoReCa w Polsce jest bardzo dynamiczna. Nawet, mimo że firmy muszą mierzyć się z wieloma ograniczeniami, inflacją i widmem nadchodzącego kryzysu. Co zrobić, żeby zachęcić gości do odwiedzenia Twojego lokalu? Zapraszamy do przejrzenia analizy rynku branży HoReCa w Polsce, dzięki której poznasz najważniejsze trendy i perspektywy rozwoju.
Trendy i perspektywy rozwoju w branży HoReCa w Polsce
Zastanawiasz się, w którym kierunku podąża branża HoReCa w Polsce? Przygotowaliśmy dla Ciebie listę aktualnych trendów, które warto wykorzystać w swoim biznesie.
Dowóz jedzenia
Polacy coraz częściej decydują się na zamawianie jedzenia online i spożywanie go w domowym zaciszu. To jeden z trendów, który przez długi czas nie przeminie. To szansa dla wielu firm z branży gastronomicznej na zwiększenie liczby zamówień – metraż już nie będzie ograniczeniem. Dostarczane mogą być różnego rodzaju posiłki – zupy, dania główne, sałatki czy też desery lub koktajle.
Zastanawiasz się, czy warto wykorzystać ten trend? Dane wyraźnie wskazują na to, że wartość rynku dostaw jedzenia będzie stale rosła, a w 2027 roku wyniesie blisko 13 mln zł. Dla porównania wartość rynku dostaw w 2023 roku ma wynieść prawie 9,5 mln zł. Dlatego koniecznie zaproponuj swoim klientom możliwość zamówienia jedzenia lub cateringu – pod wybrany adres. Zatrudnij dodatkowych kierowców lub rozpocznij współpracę z zewnętrzną firmą typu Pyszne.pl lub agregatorem np. Uber Eats.
Digitalizacja
Branża HoReCa w Polsce coraz chętniej stawia na digitalizację, która jest kolejnym trendem. Co to oznacza? Właściciele firm chętnie kupują wyposażenia do hoteli, restauracji czy kawiarni w sklepach internetowych, aby zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty, gdy cały Digitalizacji w branży HoReCa obejmuje bardzo szeroki zakres. Kolejnym przykładem jest prowadzenie profili marek gastronomicznych w mediach społecznościowych. To świetny sposób na dotarcie do młodych odbiorców – między 25. a 34. rokiem życia. Regularnie aktualizowane profile z estetycznymi zdjęciami oraz filmami wideo przedstawiającymi serwowane dania to skuteczne formy reklamy.
Nie ograniczaj się jedynie do wykorzystania Internetu w celach marketingowych. Klienci chętnie wybierają też lokale, które umożliwiają zamawianie jedzenia lub rezerwację stolików przez Internet.
Wysoka jakość jedzenia
Polacy chcą walczyć ze stresem i obniżoną odpornością przy pomocy naturalnych metod. Analizując rynek branży HoReCa w Polsce, można dojść do wniosku, że klienci przywiązują coraz większą wagę do jakości jedzenia. To kolejny trend i kierunek rozwoju, którym powinieneś się zainteresować. Kuchnia, która ma wspierać odporność i zdrowie, może być naprawdę różnorodna, np. zawierać morskie ryby, kimchi czy też fermentowane produkty mleczne.
Dodatkowo warto zadbać o edukację w mediach społecznościowych i pokazanie, jak jedzenie może pomóc w walce ze stresem i wspierać zdrowie.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Wszystko wskazuje na to, że sztuczna inteligencja będzie coraz częściej wykorzystywana w branży HoReCa. To obszar, który z pewnością ułatwi planowanie menu, analizowanie trendów oraz stany magazynowe. Jak można wykorzystać AI w HoReCa? Mamy dla Ciebie kilka propozycji, oto one:
- chatbot – to jedna z podstawowych funkcji, którą powinieneś wprowadzić na stronie www; skonfiguruj chatbota z pomocą AI, a dzięki temu potencjalni klienci szybko otrzymają odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania;
- analiza danych – narzędzia wykorzystujące AI ułatwiają analizę danych, porównywanie liczby rezerwacji w stosunku do miesiąca czy roku, analizę cen czy wykorzystania dostępnych pokoi, co pomoże Ci jeszcze bardziej w ulepszeniu oferty;
- tworzenie nowych dań – sztuczna inteligencja ułatwi również tworzenie nowych potraw do menu;
- dobór win do menu – jeśli nie wiesz, jakie wino zaproponować gościom, to zapytaj o radę AI, dzięki temu uzyskasz odpowiedzi na wiele pytań.
Zmniejszenie liczby potraw w menu
Wzrost świadomości konsumentów ma znaczący wpływ na to, jak w przyszłości będzie się rozwijała branża HoReCa. Duże znaczenie już teraz zaczyna odgrywać jakość produktów. Zaoferuj krótkie menu, bo coraz bardziej liczy się jakość, a nie ilość. Zadbaj też o to, żeby jedzenie było przygotowane z wysokiej jakości produktów – najlepiej od polskich dystrybutorów. Dzięki temu goście będą wiedzieli, że u Ciebie mogą zachwycić się naturalnym smakiem i wspaniałym aromatem przygotowanych potraw.
Dark kitchen
Rynek branży HoReCa w Polsce został mocno zmieniony w trakcie pandemii. Właśnie wtedy narodziła się koncepcja dark kitchen (jest też nazywana cloud kitchen). Na czym to polega? To wspólna przestrzeń, którą dzielą ze sobą różne punkty gastronomiczne. W tym miejscu przygotowywane są posiłki, które zostały zamówione online.
Dlaczego dark kitchen to kierunek, w którym będzie się rozwijać HoReCa? Dzięki temu restauratorzy mogą ograniczyć koszty związane z dzierżawą przestrzeni, energią elektryczną i całą infrastrukturą przeznaczoną dla gości.