Do 2019 roku rynek gastronomiczny w Polsce rozkwitał. Jednak okres pandemii oraz lockdown doprowadził do sporego kryzysu w sektorze HoReCa. Obecnie na nowo rozpoczął się etap wzrostu w tej branży, ale i tak pandemia wyraźnie wpłynęła na funkcjonowanie hoteli i firm gastronomicznych. Jak możesz wykorzystać te zmiany w swoim biznesie? Postaramy się wskazać Ci kierunki, które mają duży potencjał do dalszego rozwoju Twojej firmy.
Jak wykorzystać trendy w HoReCa po pandemii? 5 rozwiązań
Pandemia zmieniła sposób funkcjonowania branży HoReCa. Szczególnie dotyczy to wykorzystania nowej technologii w gastronomii, hotelarstwie czy też wzrostu popularności cateringów. Sprawdź, jak wykorzystać trendy, które powstały po pandemii i rozwinąć swój biznes z branży HoReCa.
Food-commerce jako element strategii biznesowej
Branża HoReCa w trakcie pandemii starała się znaleźć sposób na zarobek – nawet wtedy, gdy lokale były zamknięte. W tym czasie wielu restauratorów decydowało się na otwarcie sklepów internetowych. Ten pomysł świetnie się sprawdził i zyskał uznanie wielu klientów, dlatego obecnie jest to jeden z trendów, z którego warto skorzystać. Co możesz sprzedawać w takim sklepie internetowym? Masz naprawdę sporo opcji do wyboru. Skorzystaj z naszych inspiracji.
- Kawiarnie i herbaciarnie – w sklepie online sprzedawaj kawę oraz herbatę, którą oferujesz w lokalu. Podążaj tropem liderów i stwórz też linię kubków termicznych z logiem swojej marki.
- Ciastkarnie – sprzedawaj ciasta, monoporcje i inne słodycze, a także akcesoria cukiernicze.
- Restauracje, bary i pizzerie – pakuj i sprzedawaj swoje wyroby, przetwory oraz gotowe dania. Dzięki temu klienci z różnych części Polski będą mogli skosztować Twoich wybitnych potraw. Możesz też oferować domowe jedzenie przygotowane z lokalnych produktów.
Dowóz jedzenia z wykorzystaniem popularnych aplikacji
Zastanawiasz się, jak wykorzystać kierunek, w jakim zmierza branża HoReCa po pandemii? W tym czasie klienci chętnie zamawiali jedzenie do swojego domu lub do pracy. Pomału staje się to koniecznością, a nie jedynie trendem, dlatego powinieneś zaoferować swoim klientom możliwość zamawiania jedzenia online. Możesz wykorzystać do tego zewnętrzną firmę lub samodzielnie o to zadbać. Zwróć uwagę na wyzwania, jakie się z tym wiążą. Klienci będą niezadowoleni i źle ocenią Twoją firmę, gdy dostarczysz im zimne jedzenie lub będą musieli zbyt długo czekać na zamówienie. Dlatego pamiętaj o:
- uczciwym oszacowaniu czasu dostawy,
- dobrym pakowaniu jedzenia – najlepiej w ekologiczne opakowania,
- możliwości złożenia zamówienia przez Internet – z poziomu własnej strony www, pośrednika typu Uber Eats lub agregatora np. Pyszne.pl,
- programach lojalnościowych, kuponach rabatowych lub darmowej dostawie na określonym terenie.
Samoobsługa w lokalu gastronomicznym i zamówienia online
Aplikacje do zamawiania jedzenia przeżywają prawdziwy rozkwit i choć były popularne jeszcze przed pandemią, to ten trudny czas znacznie przyspieszył ich rozwój. Dzięki temu klienci mogą bezkontaktowo zamówić ulubione jedzenie. Dlatego koniecznie dodaj na swojej stronie internetowej możliwość składania zamówień – bez konieczności dzwonienia. Dodaj też opcję odbioru na miejscu lub dostawy pod drzwi, aby klient sam mógł wybrać, która opcja jest dla niego wygodniejsza.
O czym jeszcze warto pamiętać? Masz mały lokal w centrum handlowym lub niedostateczną liczbę kelnerów do obsługi gości? Wykorzystaj nowoczesny kiosk samoobsługowy, który stał się popularny po pandemii nie tylko w fast foodach. W ten sposób klienci zamówią jedzenie na wynos – szybko, sprawnie i w bardzo intuicyjny sposób.
Preferowanie marek lokalnych – jeden z najważniejszych trendów
W trakcie pandemii konsumenci solidaryzowali się z branżą gastronomiczną i chętnie zamawiali jedzenie w lokalnych restauracjach, barach itp. Znalazło to odzwierciedlenie w trendach dla branży HoReCa po pandemii. Postaw w swoim biznesie na lokalne produkty lub po prostu na dystrybutorów z Polski. Koniecznie powiadom o tym potencjalnych klientów, a szybko przekonasz się, że Twoja oferta zacznie cieszyć się coraz większą popularnością. Szczególnie gdy połączysz to z możliwością zamawiania jedzenia online.
Mobilne punkty gastronomiczne z jedzeniem na wynos
Co zmieniło się w branży HoReCa po pandemii? W Polsce można dostrzec wzrost popularności mobilnych punktów gastronomicznych np. food trucków, mobilnych kontenerów czy nawet wózków z jedzeniem. Konsumenci polubili te punkty gastronomiczne ze względu na możliwość szybkiego zakupu jedzenia na wynos. Serwowane tam są zarówno fast foody typu hamburgery czy kawałki pizzy, jak i desery, świeże pieczywo oraz dania kuchni azjatyckiej.
Mobilne punkty gastronomiczne umożliwiają łatwe przemieszczanie się w inne miejsca, dzięki czemu możesz sprawdzać, która lokalizacja jest najkorzystniejsza. Warto ustawić samochód, rower bądź przyczepę np. przy biurowcu, uniwersytecie lub przy plaży. Zapewnia to sporą elastyczność, a także niskie koszty eksploatacyjne.