Zmotywowany pracownik z chęcią angażuje się w swoją pracę, wykonuje ją z uśmiechem na twarzy, a przede wszystkim jest lojalny wobec pracodawcy. Co zrobić, żeby utrzymać wysoki poziom motywacji wśród pracowników hotelu? Ważną rolę odgrywa kadra zarządzająca – kierownicy, menedżerowie czy też dział HR. Odkryj, jak zarządzać zespołem w hotelu, aby pracownicy byli zmotywowani.
Jak motywować pracowników branży hotelarskiej? 5 sprawdzonych metod
Zastanawiasz się, jakie metody motywacji pracowników warto wdrożyć? Najlepiej, jeśli skorzystasz z popularnych i skutecznych sposobów. Przedstawiamy rozwiązania, które są najczęściej wykorzystywane w branży hotelarskiej.
Personalizowane podziękowania dla pracowników
Słowne podziękowania lub też kartki z wyrazami uznania za dotychczasową pracę – to dobry sposób, aby zmotywować i podziękować pracownikom za ich wysiłek. Często nawet samo podziękowanie za zaangażowanie staje się dobrym krokiem podczas budowania lojalności zespołu.
Inwestowanie w szkolenia
Pracownicy chcą się rozwijać, dlatego to świetny element systemu motywacji. Dlatego dobrym pomysłem są systematycznie organizowane szkolenia dla pracowników hotelu. Skutecznie podnoszą kwalifikacje i zaangażowanie personelu.
Premie pieniężne
Jednym z najpopularniejszych sposobów motywowania pracowników są premie pieniężne. Nie należy opierać całego systemu motywacji jedynie na pieniądzach, bo premie działają krótkoterminowo. Po pewnym czasie pracownik przyzwyczaja się do tego, że otrzymuje dodatek finansowy i traci motywację. Dlatego ważne jest przyznawanie premii finansowych w taki sposób, aby zwiększyć motywację pracowników i nie stracić ich zaangażowania. Dobrym pomysłem jest konkurs na najlepszego pracownika miesiąca, kwartału lub roku i finansowe docenianie tych członków zespołu, którzy wykazali się największym zaangażowaniem. Konieczne jest stworzenie przejrzystego systemu oceniania.
Wyjazdy firmowe
Integracja zespołu jest ważna, bo pozwala zmniejszyć dystans między pracownikami różnych szczebli oraz tworzy przyjazną atmosferę. Dlatego do systemu motywacji warto włączyć wyjazdy integracyjne. Najlepiej, aby pracownicy mieli wpływ na to, jak będzie wyglądał wyjazd – czy ma odbywać się w tym samym mieście, w innej części Polski, czy z osobami towarzyszącymi itp.
Nagrody dla pracowników
Jak motywować pracowników branży hotelarskiej? Dobrym wyborem mogą być też nagrody dla pracowników lub dla całego zespołu. Nagrodami mogą być bilet do kina, karnet na siłownię, darmowy lunch w restauracji hotelowej czy też karnet na basen.
Nie wiesz, jaka nagroda sprawiłaby przyjemność pracownikom? Wystaw skrzynkę, do której pracownicy będą mogli wrzucać swoje propozycje i wybierz najczęściej wymieniane pomysły na nagrody.
Motywacja pozytywna czy negatywna – co wybrać?
Podczas tworzenia strategii systemu motywacji, można zdecydować się na motywację negatywną lub pozytywną. Motywacja negatywna polega na wprowadzeniu atmosfery lęku i poczucia zagrożenia. Może to być np. strach przed utratą premii. Czasem korzystają z takiego systemu hotele sieciowe, które działają jak korporacje. Pamiętaj jednak, że motywacja negatywna może doprowadzić do powstania napiętej atmosfery i nadmiernej rywalizacji między pracownikami, przez co trudno będzie stworzyć zgrany zespół. Długotrwałe stosowanie tej metody stanowi obciążenie psychiczne dla pracowników, co może odnieść odwrotny skutek od zamierzonego – zamiast budowania lojalności, pracownicy szybciej odejdą do konkurencji. Dlatego motywacja negatywna skutecznie sprawdzi się jedynie jako element szerszej strategii.
Co to jest motywacja pozytywna? To sposób nagradzania pracowników za dobrze zrealizowane cele. To najlepszy wybór, jeśli chcesz, żeby pracownicy hotelu byli gościnni i uprzejmi.
Dlaczego warto motywować pracowników hotelu?
Zmotywowani pracownicy czują się docenieni, a tym samym chętniej angażują się w swoją pracę i tworzą przyjemną atmosferę. W hotelarstwie ma to kluczowe znaczenie, bo jest łatwo dostrzegalne przez gości, którzy lepiej czują się w obiekcie, gdzie pracownicy odnoszą się do siebie z szacunkiem i uśmiechem.
Należy pamiętać, że w hotelarstwie panuje duża rotacyjność pracowników – szczególnie recepcjonistów. Dlatego jeszcze ważniejsze jest dbanie o ich lojalność. Dzięki temu pracownicy nie będą chcieli zmieniać swojego miejsca zatrudnienia. Dużą rolę odgrywa w tym przemyślany system motywacyjny. Należy pamiętać o tym, że recepcjoniści mają nieustanny kontakt z gośćmi hotelowymi. Brak motywacji do pracy w ich przypadku może negatywnie odbić się na ich pracy i świadczonych usługach. W konsekwencji prowadzi do utraty klientów i renomy hotelu.