Wszystko na to wskazuje, że w 2024 roku m.in. sektor HoReCa czeka rewolucja. Ministerstwo Finansów wprowadza Krajowy System e-Faktur (KSeF). Narzędzie umożliwia wystawianie faktur ustrukturyzowanych, a jego głównym celem ma być uszczelnienie systemu podatkowego. Sprawdź już teraz, do jakich zmian musisz dostosować swoją firmę w 2024 roku.
Na czym polega KSeF?
Krajowy System e-Faktur to platforma, która służy do wystawiania i odbierania faktur drogą elektroniczną. Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wdrożenie tego rozwiązania z jednej strony po to, aby uszczelnić system podatkowy, a z drugiej także po to, żeby ułatwić procesy księgowe.
Korzyści, jakie zapewnia Krajowy System e-Faktur:
- Skrócony czas zwrotu VAT – KSeF ma zapewnić skrócenie okresu oczekiwania na zwrot podatku VAT z 60 do 40 dni.
- Standaryzacja dokumentów podatkowych – Wprowadzony zostaje jednolity standard dokumentu podatkowego.
- Automatyzacja procesów – kolejną zaletą ma być również zmniejszenie ilości formalności podczas przygotowywania rozliczeń i wystawiania faktur.
- Eliminacja potrzeby wystawiania duplikatów faktur oraz możliwość łatwej korekty dokumentów przyczyniają się do automatyzacji procesów księgowych, co może usprawnić codzienne operacje gastronomiczne.
- Koniec z obowiązkiem przechowywania faktur – KSeF staje się odpowiedzialne także za przechowywanie faktur, dlatego przedsiębiorca nie będzie miał już obowiązku archiwizowania dokumentów.
Należy zwrócić uwagę także na wyzwania, jakimi musi zmierzyć się sektor HoReCa. Konieczna może być inwestycja w adaptację systemu oraz przeszkolenie personelu. Ważnym krokiem będzie wytyczenie nowych procesów biznesowych związanych z wystawianiem, przechowywaniem i przesyłaniem faktur elektronicznych. Sporym wyzwaniem będzie także zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń przed cyber zagrożeniami, które mogą doprowadzić do wycieku wrażliwych danych.
Kiedy należy dołączyć do KSeF?
Ministerstwo Finansów wskazuje dwie daty, kiedy polscy przedsiębiorcy muszą obowiązkowo rozpocząć korzystanie z Krajowego Systemy e-Faktur.
- Od 1 lipca 2024 r.– obowiązek dotyczy czynnych podatników VAT.
- Od 1 stycznia 2025 r. – dla podatników zwolnionych podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT w zakresie wystawiania faktur.
Możliwość dobrowolnego przystąpienia do KSeF jest możliwe od stycznia 2022 roku do czerwca 2024 roku.
Jak przystąpić do Krajowego Systemu e-Faktur?
Aby dołączyć do KSeF, należy dopełnić kilku formalności, oto one:
- sprawdź, czy wykorzystywane oprogramowanie do wystawiania faktur obsługuje faktury ustrukturyzowane;
- zarejestruj się w systemie KSeF – wykorzystaj do tego NIP firmy oraz adres e-mailowy;
- przenieś dotychczasowe faktury papierowe i elektroniczne do KSeF.