HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Marketing HoReCa
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2025 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: Raport Food Trend 2023 – podsumowanie trendów
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Wydarzenia

Raport Food Trend 2023 – podsumowanie trendów

Opublikowano 9 stycznia, 2024
Udostępnij
Raport Food Trend 2023
UDOSTĘPNIJ

Zdecydowanie w 2023 roku nie mogliśmy narzekać na nudę na talerzach. Oryginalne połączenia smakowe inspirowane różnymi kulturami i kuchniami świata były chętnie wybierane przez klientów restauracji. Sprawdźmy, jak kształtował się rynek gastronomiczny i gusta kulinarne Polaków w 2023 roku według Raportu Food Trendów, przygotowanego przez Pyszne.pl. 

Spis treści
Pizza zdetronizowana – 2023 należał do kebabaPolacy stają się wegeGastronomiczne trendy 2023Moda na ekoComfort foodMix smaków i kuchni świataViralowe dania

Podczas tworzenia raportów wykorzystano informacje na temat zamówień milionów użytkowników serwisu Pyszne.pl. Oprócz tego istotną rolę odegrały także informacje na temat zjawisk, zachodzących w polskiej gastronomii, które zostały zidentyfikowane przez globalny instytut analityczny WGSN przy wsparciu polskiej agencji K+ Research by Insight Lab.

Baner poziomy w środku wpisu

Pizza zdetronizowana – 2023 należał do kebaba

Polacy od lat mają słabość do różnych wariacji najsłynniejszego, włoskiego dania, czyli do pizzy. Jednak według raportu w 2023 roku większą popularnością cieszył się kebab. Przygotowany w picie, bułce czy w tortilli przebił także inne popularne od lat dania, czyli kotlety schabowe, burgery oraz pierogi ruskie.

Z kolei w kategorii kuchnie świata zdecydowanie prym jak co roku wiodła kuchnia włoska – z takimi daniami jak pizza, spaghetti bolognese i innymi makaronami. Wyprzedziła zarówno kuchnię polską, jak i amerykańską i arabską. 

Polacy stają się wege

Już wielokrotnie podkreślaliśmy, że zmieniają się preferencje żywieniowe Polaków. Z roku na rok maleje spożycie mięsa, a goście restauracyjni poszukują w restauracjach dań bezmięsnych. Popularność kuchni wegetariańskiej zdecydowanie wzrosła w 2023 roku. Według Raportu Food Trend 2023 blisko 27% zamówień zawierała dania bezmięsne, a 9% z nich to były potrawy wegańskie. Wegetariańskie dania były najczęściej wybierane przez mieszkańców Wrocławia, natomiast wegańskie w Bydgoszczy.

Po jakie dania wegetariańskie najchętniej sięgali Polacy? Sałatka grecka, pizza Margherita oraz pierogi ruskie. Zwolennicy diety wegańskiej chętnie zamawiali sajgonki, zupę miso oraz falafel.

Gastronomiczne trendy 2023

Jakie trendy kulinarne dominowały w 2023 roku? Sprawdźmy, do jakich wniosków doszło Pyszne.pl oraz globalna agencja analityczna WGSN. Koniecznie trzymaj rękę na pulsie, bo niektóre trendy pozostaną z nami na znacznie dłużej.

Moda na eko

Świadomość Polaków na temat ekologii i jej znaczenia dla naszej planety rośnie każdego roku. Według Pyszne.pl aż 85% zamawiających segreguje śmieci po zamówieniu jedzenia. Z kolei już 60% osób, które zamawia jedzenie z dowozem do domu, rezygnuje z plastikowych czy bambusowych sztućców.

Rośnie również trend związanych z wybieraniem produktów od proekologicznych marek. Troska o środowisko naturalne to trend, który na pewno będzie odgrywał istotną rolę także w kolejnych latach i to nie tylko w gastronomii.

Comfort food

Jeszcze niedawno tzw. comfort food to były fast foody czy tanie jedzenie, które można było szybko podgrzać w mikrofalówce. Jednak trendy żywieniowe uległy zmianie o 180 st. W 2023 roku aż 38 ankietowanych określiło, że ich comfort food są warzywa i owoce. Konsumenci świadomie sięgają po zdrowe jedzenie, sprawdzają składy i dopasowują dietę do swojego stanu zdrowia, aby czuć się lepiej we własnej skórze, poprawić swoje samopoczucie i dłużej cieszyć się dobrym stanem fizycznym. Warto zwrócić uwagę także na mood food, czyli powiązanie jedzenia z naszym nastrojem i emocjami. W 2023 r. zwrócono uwagę na to, że jedzenie ma być nie tylko pożywne, ale też po prostu ma sprawiać nam przyjemność, a spożywanie posiłku ma być prawdziwym rytuałem.

Mix smaków i kuchni świata

Globalizacja dosięgła także gastronomię. Każdego roku powstają kolejne lokale gastronomiczne, które dodają do swojego menu potrawy łączące różne kuchnie świata – polską z azjatycką, włoską z amerykańską czy nawet włoską z ukraińską.

W 2023 roku chętnie sięgaliśmy po niestandardowe połączenia właśnie w restauracjach – hitem była pizza z oscypkiem. 

Viralowe dania

Wpływ Social Mediów dosięgnął także gastronomię. Aż 56% ankietowanych przyznaje, że inspiracji kulinarnych poszukuje właśnie w mediach społecznościowych. Siła TikToka, YouTube czy Instagrama okazała się tak silna, że doprowadziła nawet do tego, że wiele popularnych dań wylądowała w kartach menu znanych restauracji. Powstało także pojęcie określane „kulinarne virale”, które także w kolejnych latach będzie miało realny wpływ na branżę gastronomiczną.

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

marketing 16 stycznia, 2024 9 stycznia, 2024
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni Zapach w hotelu – dlaczego jest taki ważny? Zapach w hotelu – dlaczego jest taki ważny?
Natępny Napoje bezalkoholowe na topie. Po jakie napoje najczęściej sięgają Polacy? Napoje bezalkoholowe na topie. Po jakie napoje najczęściej sięgają Polacy?
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Media

Czytaj więcej podobnych

Sweet Tech Expo 2025 – nowości w przemyśle cukierniczym i trendy w słodyczach na targach branżowych
GastronomiaWydarzenia

Sweet Tech Expo 2025 – odkryj nowości w przemyśle cukierniczym i trendy w słodyczach

14 lipca, 2025
Grafika promująca wydarzenie Warsaw Sweet Tech 2025 – 3. edycja targów dla branży cukierniczej, lodziarskiej, kawiarnianej i piekarniczej
Wydarzenia

Warsaw Sweet Tech 2025 – targi słodyczy, które trzeba zobaczyć!

14 lipca, 2025
Szefowie kuchni pracujący przy nowoczesnym sprzęcie gastronomicznym – ProKitchen Expo 2025, targi gastronomiczne dla branża HoReCa
Wydarzenia

Nowoczesne technologie w gastronomii – poznasz je na ProKitchen Expo 2025

11 lipca, 2025
Delegacja z województwa warmińsko-mazurskiego na stoisku "WARMIA MAZURY" podczas targów Seoul Food & Hotel 2025.
Wydarzenia

Pięć przedsiębiorstw z Warmii i Mazur wróciło z Korei Południowej z obiecującymi kontaktami biznesowymi

25 czerwca, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Marketing HoReCa
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Katalog firm
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?