Zdecydowanie w 2023 roku nie mogliśmy narzekać na nudę na talerzach. Oryginalne połączenia smakowe inspirowane różnymi kulturami i kuchniami świata były chętnie wybierane przez klientów restauracji. Sprawdźmy, jak kształtował się rynek gastronomiczny i gusta kulinarne Polaków w 2023 roku według Raportu Food Trendów, przygotowanego przez Pyszne.pl.
Podczas tworzenia raportów wykorzystano informacje na temat zamówień milionów użytkowników serwisu Pyszne.pl. Oprócz tego istotną rolę odegrały także informacje na temat zjawisk, zachodzących w polskiej gastronomii, które zostały zidentyfikowane przez globalny instytut analityczny WGSN przy wsparciu polskiej agencji K+ Research by Insight Lab.
Pizza zdetronizowana – 2023 należał do kebaba
Polacy od lat mają słabość do różnych wariacji najsłynniejszego, włoskiego dania, czyli do pizzy. Jednak według raportu w 2023 roku większą popularnością cieszył się kebab. Przygotowany w picie, bułce czy w tortilli przebił także inne popularne od lat dania, czyli kotlety schabowe, burgery oraz pierogi ruskie.
Z kolei w kategorii kuchnie świata zdecydowanie prym jak co roku wiodła kuchnia włoska – z takimi daniami jak pizza, spaghetti bolognese i innymi makaronami. Wyprzedziła zarówno kuchnię polską, jak i amerykańską i arabską.
Polacy stają się wege
Już wielokrotnie podkreślaliśmy, że zmieniają się preferencje żywieniowe Polaków. Z roku na rok maleje spożycie mięsa, a goście restauracyjni poszukują w restauracjach dań bezmięsnych. Popularność kuchni wegetariańskiej zdecydowanie wzrosła w 2023 roku. Według Raportu Food Trend 2023 blisko 27% zamówień zawierała dania bezmięsne, a 9% z nich to były potrawy wegańskie. Wegetariańskie dania były najczęściej wybierane przez mieszkańców Wrocławia, natomiast wegańskie w Bydgoszczy.
Po jakie dania wegetariańskie najchętniej sięgali Polacy? Sałatka grecka, pizza Margherita oraz pierogi ruskie. Zwolennicy diety wegańskiej chętnie zamawiali sajgonki, zupę miso oraz falafel.
Gastronomiczne trendy 2023
Jakie trendy kulinarne dominowały w 2023 roku? Sprawdźmy, do jakich wniosków doszło Pyszne.pl oraz globalna agencja analityczna WGSN. Koniecznie trzymaj rękę na pulsie, bo niektóre trendy pozostaną z nami na znacznie dłużej.
Moda na eko
Świadomość Polaków na temat ekologii i jej znaczenia dla naszej planety rośnie każdego roku. Według Pyszne.pl aż 85% zamawiających segreguje śmieci po zamówieniu jedzenia. Z kolei już 60% osób, które zamawia jedzenie z dowozem do domu, rezygnuje z plastikowych czy bambusowych sztućców.
Rośnie również trend związanych z wybieraniem produktów od proekologicznych marek. Troska o środowisko naturalne to trend, który na pewno będzie odgrywał istotną rolę także w kolejnych latach i to nie tylko w gastronomii.
Comfort food
Jeszcze niedawno tzw. comfort food to były fast foody czy tanie jedzenie, które można było szybko podgrzać w mikrofalówce. Jednak trendy żywieniowe uległy zmianie o 180 st. W 2023 roku aż 38 ankietowanych określiło, że ich comfort food są warzywa i owoce. Konsumenci świadomie sięgają po zdrowe jedzenie, sprawdzają składy i dopasowują dietę do swojego stanu zdrowia, aby czuć się lepiej we własnej skórze, poprawić swoje samopoczucie i dłużej cieszyć się dobrym stanem fizycznym. Warto zwrócić uwagę także na mood food, czyli powiązanie jedzenia z naszym nastrojem i emocjami. W 2023 r. zwrócono uwagę na to, że jedzenie ma być nie tylko pożywne, ale też po prostu ma sprawiać nam przyjemność, a spożywanie posiłku ma być prawdziwym rytuałem.
Mix smaków i kuchni świata
Globalizacja dosięgła także gastronomię. Każdego roku powstają kolejne lokale gastronomiczne, które dodają do swojego menu potrawy łączące różne kuchnie świata – polską z azjatycką, włoską z amerykańską czy nawet włoską z ukraińską.
W 2023 roku chętnie sięgaliśmy po niestandardowe połączenia właśnie w restauracjach – hitem była pizza z oscypkiem.
Viralowe dania
Wpływ Social Mediów dosięgnął także gastronomię. Aż 56% ankietowanych przyznaje, że inspiracji kulinarnych poszukuje właśnie w mediach społecznościowych. Siła TikToka, YouTube czy Instagrama okazała się tak silna, że doprowadziła nawet do tego, że wiele popularnych dań wylądowała w kartach menu znanych restauracji. Powstało także pojęcie określane „kulinarne virale”, które także w kolejnych latach będzie miało realny wpływ na branżę gastronomiczną.