Raport CIN&CIN 2023: Freewolucja wskazuje na to, że aż 62% dorosłych Polek i Polaków decyduje się na ograniczenie spożycia alkoholu. Dlaczego popularność alkoholi procentowych maleje? Odkryjmy wspólnie 3 główne przyczyny spadku popularności alkoholi.
3 przyczyny spadku popularności alkoholi w Polsce
Zmiana trendów i preferencji
Polacy coraz rzadziej sięgają po alkohole procentowe z różnych powodów. Jednym z nich jest zmiana trendów. Zauważalny stał się wzrost zainteresowania napojami bezalkoholowymi. Jeszcze niedawno w Polsce można było zakupić jedynie piwo bezalkoholowe, ale obecnie dostępne są także wina 0%, które budzą coraz większą sympatię i uznanie konsumentów.
Dlatego tak ważne jest to, aby restauratorzy zwrócili uwagę na zmieniające się preferencje polskich klientów i dodali do menu wysokiej jakości napoje zero procent.
Wzrost świadomości
Chcemy żyć długo i w jak najlepszym zdrowiu. Za tymi pragnieniami idą także czyny, czyli m.in. zmiana diety, regularny ruch oraz ograniczenie spożycia alkoholu. Coraz więcej osób chce prowadzić zdrowy tryb życia, a picie alkoholu jest tego zaprzeczeniem. Dodatkowo rośnie również świadomość na temat tego, jak alkohol wpływa na zdrowie psychiczne i jak dużym problemem jest uzależnienie od alkoholu. Wszystko to przyczynia się do globalnego spadku spożycia alkoholu szczególnie wśród osób po 20. roku życia.
Czynniki ekonomiczne
Nie można pominąć także jeszcze jednej istotnej przyczyny, dlaczego notowany jest spadek popularności alkoholi wśród Polaków. Ważnym powodem są również czynniki ekonomiczne. Wzrost inflacji, kosztów życia i niepewność finansowa sprawia, że wiele osób decyduje się na ograniczenie wydatków na alkohol. Dzięki temu mogą realnie zmniejszyć miesięczne wydatki, a także wysokość rachunku w restauracji.
Spadek spożycia alkoholu a branża gastronomiczna
Zmiany w konsumpcji alkoholu mają bezpośredni wpływ na sektor HoReCa. Restauratorzy i właściciele pubów muszą dostosować się do nowych preferencji i oczekiwań klientów oraz znaleźć sposoby na utrzymanie i przyciągnięcie klientów. Rozwiązaniem może być dodanie do oferty alkoholi niskoprocentowych i tych bez procentów. Niezbędna będzie też inwestycja w szkolenia dla barmanów w zakresie przygotowywania drinków bezalkoholowych, które także warto zamieścić w karcie. Zapewnienie gościom możliwości wyboru to najlepszy sposób na to, żeby dopasować się do preferencji i oczekiwań różnych grup klientów.
Zwracanie uwagi przez restauratorów na zmieniające się trendy to skuteczny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji i przyciągnięcie nowych klientów.
Fenomen alkoholi bez procentów
Znamy już najważniejsze przyczyny, dlaczego maleje spożycie alkoholu w Polsce. Z jakiego powodu widoczna jest zatem rosnąca konsumpcja win i piw bezalkoholowych? Warto przytoczyć wnioski z raportu CIN&CIN 2023: Freewolucja, na podstawie których wynika, że sięgamy po napoje bezalkoholowe z następujących powodów:
- możliwość smakowania ulubionych alkoholi dla przyjemności;
- podążanie za modnym trendem;
- wzrost odpowiedzialności;
- empatia wobec osób, które z powodów zdrowotnych nie mogą pić alkoholu procentowego;
- możliwość utrzymania koncentracji i produktywności na wysokim poziomie – to ważne np. podczas spotkań biznesowych;
- brak konsekwencji prawnych czy społecznych związanych z odurzeniem alkoholowym.
Po napoje bezalkoholowe sięgamy coraz częściej w sytuacjach, w których jeszcze niedawno wybieraliśmy alkohol procentowy – podczas spotkań rodzinnych, przyjęć, toastów czy nawet spotkań z przyjaciółmi. Zdecydowanie najliczniejszą grupą osób, które pokochały wina i piwa bezalkoholowe są kobiety, ale ta tendencja z każdym rokiem zaczyna się wyrównywać.
Autor tego bloga to jak znawca literackiego rzemiosła, potrafiący spleść z myśli gęstą sieć opowieści, której każdy wątek prowadzi do fascynującego finale, a czytelnik to jak świadek literackiego arcydzieła.
Pouczająca lektura! Doceniam szczegółowość i dokładność. Szkoda tylko, że niektóre fragmenty są zbyt techniczne dla laików. Mimo to, świetne źródło wiedzy!