Chcesz otworzyć lokal gastronomiczny lub po prostu upewnić się, że przestrzegasz przepisów? Zatem zwróć uwagę na wymogi sanepidu dla gastronomii. Jeśli ich nie spełnisz, nie otrzymasz zezwolenia na prowadzenie lokalu gastronomicznego lub zostanie on zamknięty, a do tego sanepid nałoży karę finansową. Poznaj najważniejsze zasady sanepidu dla restauracji, pizzerii i innych lokali gastronomicznych.
Najważniejsze wymagania sanepidu – o tym trzeba pamiętać!
Zanim złożysz wniosek do sanepidu o odbiór lokalu, zwróć uwagę na to, czy w lokalu przestrzegane są przepisy dopasowane do profilu Twojej działalności. Szczegółowe informacje znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wymienione przez nas zasady nie odnoszą się do mobilnych lub tymczasowych lokali gastronomicznych, które działają na podstawie innych przepisów. Oto najważniejsze wymagania sanepidu dla lokali gastronomicznych.
Ściany i sufity w pomieszczeniach
Polskie przepisy wskazują nawet na to, jakie kolory powinny mieć ściany i sufity w kuchni i na zapleczu. Zalecane są jasne kolory, a także farby umożliwiające łatwe zmywanie zabrudzeń. Poza tym ściany i sufity muszą być wolne od szczelin i uszkodzeń. W kuchni najlepiej wyłożyć ścianę glazurą.
W zależności od wybranej strefy płytki powinny mieć następującą wysokość:
- obieralnia warzyw – glazura do 2 m wysokości;
- zmywalnia naczyń – glazura powinna sięgać do sufitu.
Konieczne jest też zabezpieczenie narożników ścian w ciągu komunikacyjnym, żeby nie powstawały uszkodzenia mechaniczne.
Podłogi, drzwi i okna
Wymogi sanepidu dla gastronomii wskazują, że podłogi mają być wykonane z trwałych materiałów. Poza tym ich powierzchnia powinna być gładka, odporna na ścieranie, uszkodzenia mechaniczne i powierzchniowe, a do tego nie może być śliska, ponieważ mogłoby to zagrażać zdrowiu pracowników.
Jeśli chodzi o drzwi i futryny od strony zaplecza, to powinny być metalowe i szczelne. Natomiast drzwi wewnątrz lokalu gastronomicznego muszą mieć gładką powierzchnię, aby można było je z łatwością umyć wody.
W oknach w kuchni lokalu gastronomicznego konieczne jest zamontowanie siatek przed owadami. Konstrukcja okien powinna ułatwiać ich mycie i umożliwiać wietrzenie przez uchylenie skrzydła.
Oświetlenie w lokalu gastronomicznym
Oświetlenie pełni bardzo ważną funkcję w lokalach gastronomicznych. Dlatego powinieneś zwrócić uwagę na następujące wymagania sanepidu dla gastronomii:
- w pomieszczeniach, gdzie przebywają ludzie dłużej niż 4 godziny w ciągu doby (np. w głównej kuchni), konieczne jest zapewnienie naturalnego oświetlania;
- stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi w danym pomieszczeniu powinien wynosić przynajmniej 1:8;
- możesz korzystać jedynie ze sztucznego oświetlenia w lokalu gastronomicznym, ale w takim przypadku konieczna jest zgoda Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
Wysokość pomieszczeń
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury uwzględniono też zasady dotyczące wysokości pomieszczeń w lokalach gastronomicznych. Zgodnie z tymi zapisami pomieszczenia powinny mieć następujące wymiary:
- w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest stała praca, gdzie występują uciążliwe lub szkodliwe warunki minimalna wysokość ściany to 3,3 m;
- w pomieszczeniu gdzie została zamontowana klimatyzacja lub mechaniczna wentylacja nawiewno-wywiewna, możliwe jest obniżenie sufitu do 2,5 m – konieczna jest zgoda Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
Narzędzia i sprzęt wykorzystywany w gastronomii
Wymagania sanepidu dla gastronomii dotyczą także wykorzystywanych maszyn, urządzeń i mebli kuchennych. Jeśli wyposażenie ma styczność z produktami spożywczymi, powinno mieć atest Państwowego Zakładu Higieny.
Niezbędne jest też to, żeby meble kuchenne były w dobrym stanie technicznym – nie mogą być uszkodzone i zarysowane.
W punktach małej gastronomii powinny też znajdować się:
- suszarka do rąk lub jednorazowe ręczniki;
- umywalka do mycia rąk – z ciepłą i zimną wodą;
- oddzielne pomieszczenie na odzież i obuwie robocze, a także na osobisty strój pracowników;
- zlewozmywak dwukomorowy z ciepłą i zimną wodą;
- środki do mycia i dezynfekcji – powinny być oznaczone i przechowywane w wyznaczonym miejscu.