Postęp technologiczny, pandemia i zmiany nawyków klientów sprawiły, że sektor HoReCa zaczął się dynamicznie zmieniać. Zamawianie online to już nie trend, to konieczność, który kształtuje sukces biznesu gastronomicznego i hotelarskiego. Wygoda, automatyzacja i oszczędność pieniędzy – sprawdźmy, jak wiele korzyści zapewniają zamówienia online dla HoReCa.
Rola zamawiania online w branży HoReCa
Zamawianie online w branży HoReCa to już standard. Składanie zamówień na wybrane dania w restauracji czy w innych lokalach gastronomicznych oraz rezerwacja noclegu przez Internet zapewnia liczne korzyści. Wystarczy jedynie smartphone lub komputer z dostępem do Internetu, aby klient mógł skorzystać z usług firmy z sektora HoReCa.
Oferowanie funkcji zamawiania online w branży gastronomicznej wiąże się zazwyczaj z uruchomieniem dostawy do domu lub do pracy. To trend, który zyskał na znaczeniu od czasu pandemia COVID-19. Lockdown doprowadził do tego, że właściciele lokali gastronomicznych zdecydowali się na dostarczanie zamówień pod wskazany przez klienta adres. Obecnie dynamicznie rosnącym trendem jest zamawianie cateringu pudełkowego do domu i do pracy.
Wzrost cyfryzacji firm z sektora HoReCa zapewnia nie tylko możliwość zamawiania jedzenia przez Internet, ale także dostęp do e-menu. Klienci mają możliwość dopasowania dań do swoich preferencji, np. wybrania dodatkowych składników na pizze czy dokonanie szybkiej płatności online za zamówienie.
Zalety zamawiania online dla HoReCa – perspektywa klientów
Dla klientów najważniejsze jest to, aby zamawianie jedzenia odbywało się w sposób intuicyjny i jak najkrótszy. Cały proces powinien przebiegać także w sposób sprawny.
Współcześni klienci oczekują od restauracji:
- szybkiej dostawy zamówienia;
- błyskawicznej płatności online lub możliwości płatności kartą podczas dostawy;
- krótkiego formularza do zamawiania – najlepiej, aby klient mógł się zarejestrować i zapisać dane takie jak: adres i numer telefonu, dzięki czemu w przyszłości nie będzie musiał robić tego ponownie;
- funkcji zamawiania jedzenia na wyznaczoną godzinę;
- możliwości szybkiego złożenia ponownego zamówienia;
- możliwości przejrzenia pełnego menu w Internecie.
Takie rozwiązania zapewniają klientom oszczędność czasu, wygodę i personalizację zamówienia zgodnie z własnymi oczekiwaniami. Cały proces wyboru, zamawiania i płatności odbywa się w zaledwie kilku krokach i zajmuje bardzo mało czasu. Dziś oferowanie możliwości składania zamówień telefonicznie jest już niewystarczające dla klientów. Zamawianie przez Internet uznawane jest za bardziej komfortowe, nic nie kosztuje i zajmuje mniej czasu.
Zalety zamawiania online dla HoReCa – perspektywa restauratorów
Zamówienia online dla HoReCa to także sporo korzyści dla restauratorów. Mogą zadbać o automatyzację pracy i łatwiejsze zarządzanie zamówieniami. Nowoczesne systemy przyspieszają przyjmowania zamówień, co pozwala na sprawne i bardziej efektywne obsługiwanie klientów.
Jednak to nie koniec korzyści, gdyż cyfryzacja restauracji sprawia również, że restauratorzy zyskują możliwość docierania do klientów przy pomocy nowych kanałów dystrybucji. Zatem zwiększają zasięg, zdobywają nowych klientów i osiągają wyższe zyski.
Restauratorzy oczekują tego, aby oprogramowanie do przyjmowania zamówień online było bezbłędne, sprawne i intuicyjne. Ważne są też dostępne funkcje – możliwość wpisania kodu rabatowego, ustalenia czasowej promocji czy dodanie sezonowych dań lub składników. Do tego duże znaczenie odgrywa również cena – często dostępne są abonamenty miesięczne, roczne, a także prowizje od sprzedaży. Inwestycja w oprogramowanie lub współpraca z pośrednikiem prowadzą również do zmniejszenia kosztów firmy – restaurator nie musi zatrudniać kolejnych pracowników.
Czy warto skorzystać z platform do zamawiania jedzenia?
Rynek dostaw jedzenia w Polsce uległ transformacji i według raportu Stavy obecnie aż 35% klientów stawia na zamawianie online. Prognozy wskazują, że ten trend będzie dalej rósł, a w 2026 roku ma wynieść już blisko 60%!
Ze względu na inflację i rosnące koszty zatrudnienia pracowników popularnym rozwiązaniem stała się współpraca z platformami agregującymi restauracje. Zdecydowanie najpopularniejszą spośród nich jest Pyszne.pl. Restauratorzy, którzy nie chcą stwarzać nowe stanowiska pracy i inwestować w oprogramowania służące do zamawiania online poprzez stronę internetową, chętnie korzystają z pośredników takich jak Pyszne.pl. Na czym to polega? Klient pobiera aplikację na swój smartphone, wyszukuje restauracje i zyskuje dostęp do pełnego menu wraz z opisami dań oraz cenami. Następnie przy pomocy kilku kliknięć składa zamówienie i je opłaca. W tym samym momencie restaurator otrzymuje informacje o nowym zamówieniu, a pracownicy mogą rozpocząć proces przygotowywania potraw. Z kolei kurierzy z Pyszne.pl oczekują na informację, kiedy mogą odebrać jedzenie i dostarczyć je do klienta.
Na podobnych zasadach jak Pyszne.pl działają także inni pośrednicy tacy jak UberEats, Bolt Food czy Glovo.