Podczas pobytu w hotelu goście oczekują dziś stałego dostępu do Internetu. Utrata łączności, brak wystarczających zabezpieczeń lub wolno działający Internet mogą zostać negatywnie ocenione przez gości hotelowych. Jak temu zapobiec? Przekonaj się, jak powinna być zaprojektowana hotelowa sieć Wi-Fi i jakich błędów należy unikać.
Stabilne Wi-Fi w hotelu to must have
Problemy z Wi-Fi w hotelu wpływają na zadowolenie z pobytu. Szczególnie dotyczy to klientów biznesowych, którzy oczekują bezproblemowego dostępu do Internetu podczas pracy, konferencji czy też spotkań online.
W 2019 roku Alexander Kunst przeprowadził badanie wśród amerykańskich turystów i zapytał ich, co jest dla nich najważniejsze podczas wybierania hotelu. Aż 90% osób podróżujących służbowo wskazało na dostęp do Wi-Fi w swoim pokoju. Poza tym 89% turystów zaznaczyło, że podczas wyboru hotelu na wyjazd rekreacyjny ważny jest dla nich bezpłatny dostęp do Internetu. Bez tego są w stanie zrezygnować z usługi i zdecydować się na pobyt w innym hotelu.
Dlatego ważne jest to, aby hotelowa sieć Wi-Fi umożliwiała gościom korzystanie z ulubionych rozrywek, prowadzenie spotkań online czy pracę zdalną itp.
Najczęstsze błędy w hotelowym Wi-Fi
Co zrobić, żeby hotelowa sieć Wi-Fi była szybka i bezpieczna? Koniecznie wystrzegaj się poniższych błędów. Wtedy zwiększysz zadowolenie gości hotelowych.
Zbyt mała przepustowość i niewystarczająca szybkość
Przepustowość hotelowej sieci Wi-Fi zawsze powinna być dostosowana do liczby osób, które będą korzystały z Internetu oraz do używanych aplikacji i urządzeń. Co się stanie, jeśli sieć Wi-Fi będzie miała zbyt małą przepustowość? Wtedy Internet będzie działał wolniej, a goście będą mieli problem z włączeniem aplikacji i stron internetowych.
Jak rozwiązać problem ze zbyt małą przepustowością Wi-Fi? Podczas projektowania sieci weź pod uwagę:
- liczbę osób, która może jednocześnie korzystać z Wi-Fi;
- przestrzeń, w jakiej ma działać sieć Wi-Fi – czy mają to być jedynie pokoje hotelowe, czy również restauracja, lobby oraz sale konferencyjne;
- rodzaje aplikacji, urządzeń i czynności, do których najczęściej wykorzystywany jest Internet w hotelu.
Niedopasowane i przestarzałe urządzenia
Warto zainwestować w dobry sprzęt Wi-Fi, ponieważ ta technologia ciągle się rozwija, a tym samym możesz zaproponować gościom lepsze połączenie z Internetem. Przestarzałe lub też tanie urządzenia nie są dopasowane do potrzeb dużej liczby użytkowników, a poza tym mogą nie radzić sobie z zakłóceniami.
Jak poradzić sobie z tym problemem? Przynajmniej co 3-4 lata wymień urządzenie na nowe. Koniecznie zadbaj o to, żeby był to sprzęt klasy korporacyjnej. Wtedy zyskasz urządzenie odpowiednie do hotelu, restauracji i sali konferencyjnej. Zaletą systemów klasy korporacyjnej jest także to, że zawierają kontrolery bezprzewodowej sieci lokalnej.
Błędne rozmieszczenie punktów dostępu (AP)
Kolejnym błędem podczas projektowania hotelowych sieci Wi-Fi, jest nieprawidłowa liczba i złe rozmieszczenie punktów dostępu (AP). Nieprzemyślane ulokowanie urządzeń może prowadzić do tego, że na niektórych piętrach Wi-Fi w ogóle nie będzie działało lub też Internet będzie miał bardzo słabą jakość.
Jak rozwiązać ten problem? Przede wszystkim sprawdź, jak daleki zasięg mają urządzenia Wi-Fi i czy we wszystkich częściach hotelu Internet działa dobrze i nie dochodzi do zerwania połączenia. Jest to konieczne, ponieważ niektóre sprzęty hotelowe mogą zakłócać sygnał Wi-Fi. Jeśli połączenie nie jest równie dobre na terenie całego obiektu, to zdecyduj się na rozmieszczenie dodatkowych punktów dostępu w każdym pokoju hotelowym.
Posiadanie tylko jednej sieci Wi-Fi w hotelu
Częstym błędem w hotelach jest to, że działa tylko jedna sieć Wi-Fi, z której korzysta zarówno personel, jak i goście hotelowi. Może to prowadzić do spowolnienia Internetu, a nawet utrudniać wykonywanie wielu zadań np. zameldowanie gości czy złożenie zamówienia w restauracji hotelowej.
Jak rozwiązać problem z jedną siecią Wi-Fi? Stwórz dwie, różne sieci, z których jedna będzie chroniona hasłem i przeznaczona jedynie dla personelu, a druga będzie otwarta i przeznaczona dla gości. Oczywiście możesz też stworzyć zamkniętą sieć dla gości hotelowych, a wtedy zyskasz pewność, że z Internetu będą korzystały jedynie osoby nocujące w obiekcie.