Moda na wegetarianizm, wysokie ceny, a może troska o własne zdrowie lub o zwierzęta – z jakich powodów Europejczycy jedzą mniej mięsa? Sprawdźmy, jaką prawdę na temat spożywania mięsa ukazały wyniki badania ProVeg.
Kluczowe wyniki badania ProVeg
Badanie ProVeg zostało przeprowadzone z udziałem 7500 osób z 10 krajów Europy – takich jak Austria, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania oraz Wielka Brytania. To kontynuacja badania z 2021 roku pt. „Czego oczekują konsumenci”. Przeprowadzone we współpracy z Uniwersytetem w Kopenhadze i Uniwersytetem w Gandawie.
Wniosek jest oczywisty – spożycie mięsa w Europie stale maleje. Aż 51% przebadanych Europejczyków podkreśla, że ogranicza spożywanie mięsa. Dla przypomnienia w 2021 roku było to 46% osób.
Dlaczego konsumpcja mięsa maleje? Oto 3 najczęściej powtarzane argumenty podawane przez respondentów:
- względy zdrowotne – aż 47% wskazało tę odpowiedź, głównie we Włoszech;
- obawy związane ze środowiskiem – w Holandii to było ważne dla 29% badanych;
- troska o zwierzęta – dla 26% Niemców miało to duże znaczenie.
Według badania 27% respondentów określiło się jako fleksitarianin, co oznacza spadek aż o 10% w ciągu dwóch lat. Najbardziej zainteresowane ograniczeniem mięsa, ale nie całkowitym wyeliminowaniem go z diety są osoby z pokolenia Boomers. Natomiast aż 46% osób potwierdza, że radykalnie ograniczyło spożywanie mięsa lub całkowicie zrezygnowało z mięsa – dotyczy to fleksitarian, wegan, wegetarian oraz peskatarian.
Coraz więcej osób decyduje się na dietę roślinną. Według wyników badania aż 66% Europejczyków przynajmniej okazjonalnie je strączki, czyli produkty spożywcze uznawane za pożywny zamiennik mięsa, który dostarcza białko. Respondenci wskazują na to, że coraz częściej poszukują roślinnych zamienników mięsa – dlatego ich konsumpcja wynosi już 67%.
Wpływ na branżę HoReCa
Spadek spożycia mięsa ma bezpośredni wpływ na branżę HoReCa. Restauracje i inne lokale gastronomiczne powinny dostosować swoje menu do zmieniających się preferencji konsumentów, aby nie stracić klientów. Europejczycy oczekują kreatywnych, smacznych i pożywnych dań z wykorzystaniem roślinnych zamienników mięsa.
Z drugiej strony może okazać się, że to szansa dla restauratorów na wyróżnienie lokalu na tle konkurencji. Wprowadzenie alternatyw dla tradycyjnych dań mięsnych może przyciągnąć nowych klientów i otworzyć lokal na osoby młode, dbające o zdrowie i ograniczające spożycie mięsa.
Badanie ProVeg potwierdza, że z roku na rok notujemy w Europie coraz niższy wskaźnik konsumpcji mięsa. Można przewidywać, że trend związany ze spadkiem spożycia mięsa będzie się utrzymywał, a roślinne alternatywy będą zyskiwały na popularności. Już teraz warto dostosować swój lokal gastronomiczny do zmieniających się trendów i oczekiwań klientów.
Branża HoReCa może odegrać ważną rolę w promowaniu zdrowej i zrównoważonej diety. To szansa na rozwój i zdobycie nowych klientów, poszukujących smacznych, wartościowych i roślinnych dań.