HorecalineHorecalineHorecaline
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
© 2023 Horeca. All Rights Reserved.
Czytasz: Marnowanie żywności to problem nie tylko od święta. Jak z nim walczyć? 
Udostępnij
Rozmiar czcionkiAa
HorecalineHorecaline
Rozmiar czcionkiAa
Szukaj
  • Home
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Posiadasz już konto? Zapisz się
Obserwuj nas
  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
Horeca

Marnowanie żywności to problem nie tylko od święta. Jak z nim walczyć? 

Opublikowano 7 maja, 2025
Udostępnij
Marnowanie żywności to problem nie tylko od święta. Jak z nim walczyć? 
UDOSTĘPNIJ

Informacja prasowa

Spis treści
Powrót do korzeni: zero waste Planuj i nie wyrzucaj!Często dobre dłużejWielowymiarowe szkody marnotrawstwa: pamiętajmy o środowisku 

Każdego roku 33% całej żywności produkowanej na świecie jest marnowane, a tylko jedna czwarta tej żywności byłaby potrzebna, żeby wyżywić 795 milionów niedożywionych ludzi na świecie. Eksperci z Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy „Żywność dla Przyszłości” wskazują, że o problemie marnowania żywności bardzo często mówimy np. w okresach świątecznych, jednak powinniśmy pamiętać o tym na co dzień. Pretekstem do rozmowy na ten temat może być obchodzone niedawno STOP FOOD WASTE DAY, w obliczu którego musimy zastanowić się, jakie wdrożyć nawyki odpowiedzialnego gospodarowania żywnością, by nie marnować jej nie tylko od święta. 

Baner poziomy w środku wpisu

STOP FOOD WASTE DAY to odpowiedź na globalne problemy związane z marnowaniem żywności – jak bowiem podaje ONZ, na całym świecie marnowanych jest to około 1,3 miliarda ton jedzenia, a w samej tylko Unii Europejskiej około 170 milionów ton. To inicjatywa mająca na celu edukowanie i angażowanie społeczeństwa na wszystkich poziomach. Pomóc w tym mają praktyczne i kreatywne rozwiązania, które można wdrożyć w codziennym życiu. Jak pokazują statystyki zaprezentowane w raporcie „Talerz przyszłości” to również problem, z którym mierzy się polskie społeczeństwo. Opracowany przez Banki Żywności Raport „Nie marnuj Jedzenia 2024” wskazuje, że aż 45% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, a wśród produktów które najczęściej lądują w koszach są: pieczywo, wędliny, warzywa i owoce. 

Powrót do korzeni: zero waste 

Według raportu zrealizowanego przez Interdyscyplinarne Centrum Analiz i Współpracy Żywność dla Przyszłości połowa Polaków, wybierając produkty spożywcze, zwraca uwagę na unikanie marnowania i wyrzucania jedzenia, ale tylko 33% deklaruje wykorzystanie resztek żywnościowych. – Recykling materiałów jest już praktyką niemalże standardową, lecz w przypadku tak ważnego komponentu naszej codzienności, jak jedzenie często zapominamy o nadaniu mu drugiego życia przed jego przeterminowaniem. Ta kwestia dotyczy nie tylko okolicznościowych przygotowań np. świątecznych posiłków czy uczt przy letnim grillu. Wykorzystanie tego, co mamy w lodówce wpisuje się też w zyskującą na popularności ideę „zero waste”, czyli gotowania z resztek. Ten nowocześnie brzmiący trend, kultywowany był na świecie przez wiele poprzednich pokoleń. Korzystając bowiem z dostępnych w naszych lodówkach produktów i maksymalizując ich użycie w codziennym jadłospisie oszczędzamy zarówno pieniądze, jak i środowisko – mówi prof. Ewelina Hallmann z think tanku „Żywność dla Przyszłości”. 

Planuj i nie wyrzucaj!

Podstawą rozsądnego gospodarowania żywnością jest planowanie. Warto przed zakupami tworzyć listy produktów i trzymać się ich podczas zakupów. Zaś jeśli okaże się, że przeceniliśmy możliwości konsumpcyjne nasze i naszych najbliższych, większość produktów, nawet po przetworzeniu, można na przykład zamrozić lub przekazać innym. – Trzeba pamiętać, że jeśli jakiś produkt zbyt długo będzie leżał w zamrażalce, to może stracić swoje właściwości. Alternatywnym rozwiązaniem są funkcjonujące w wielu miastach jadłodzielnie. Zostawiając tam żywność nie tylko ograniczamy jej marnowanie, ale też pomagamy tym, którzy tej pomocy potrzebują. Warto pamiętać, że tego typu rozwiązania funkcjonują nie tylko w okresach świąt, kiedy mówimy o tym najczęściej – dodaje prof. Ewelina Hallmann. 

Często dobre dłużej

Warto też zwracać uwagę na oznaczenia znajdujące się na opakowaniach. Obecnie wiele z nich zostało zmienionych z „należy spożyć do” na ,,najlepiej spożyć przed”. To drugie świadczy o tym, że artykuł może być zdatny do spożycia również po upływie wskazanego terminu. – Do oceny, czy dany produkt wciąż nadaje się do zjedzenia, angażujmy także nasze zmysły: wzroku, zapachu, a nawet smaku. Jeśli coś jest zepsute, to zazwyczaj jest gorzkie, a nasz język jest wyposażony w receptory smaku gorzkiego. Pojawia się także smak i zapach niespecyficzny dla danego produktu. Zdatne do spożycia po terminie mogą być również produkty nabiałowe, np. jogurty, jeśli były odpowiednio przechowywane. Nawet po upływie terminu wskazanego przez producenta, warto taki produkt otworzyć, zobaczyć, czy nie pojawiły się np. wykwity, a jeśli nie, to wykonać kolejny krok – powąchać, a następie spróbować, bo istnieje prawdopodobieństwo, że jest on wciąż zdatny do spożycia – tłumaczy prof. Ewelina Hallmann z think tanku Żywność dla Przyszłości. 

Wielowymiarowe szkody marnotrawstwa: pamiętajmy o środowisku 

Już co trzeci produkt wkładany do lodówki może lądować z powrotem w koszu. Marnotrawstwo żywności to nie tylko dylemat moralny, ale także jeden z czynników przyczyniający się do zmian klimatycznych. – Marnowanie żywności to też marnotrawstwo energii potrzebnej do uprawy, zbiorów, przetwarzania i gotowania, a odpady żywnościowe na wysypiskach śmieci mogą dodatkowo powodować emisję gazów cieplarnianych – tłumaczy dr hab. inż. Zbigniew Karaczun, ekspert think tanku Żywność dla Przyszłości. Jak wynika z raportu „Talerz przyszłości” konsumenci postrzegają jednak unikanie marnowania żywności jako przejaw troski o środowisko. Na pytanie, czy podczas wyboru produktów respondenci zwracają uwagę na poszczególne kwestie związane z troską o środowisko, najczęściej pada odpowiedź właśnie o unikaniu marnowania żywności (50% wskazań „zdecydowanie tak”) i wykorzystaniu resztek (33% wskazań „zdecydowanie tak”). – Fakt, że te dwa aspekty są ze sobą łączone może napawać optymizmem. Wciąż jednak mamy wiele do zrobienia, m.in. w kwestii popularyzacji tej wiedzy – podkreśla dr hab. inż. Zbigniew Karaczun. 

Żywność dla Przyszłości to pionierska platforma badawczo-ekspercka, która łączy tematy zdrowia i odpowiedniego żywienia z troską o środowisko i bezpieczeństwo żywnościowe. Wśród założycieli think tanku, są: dr. hab. inż. Zbigniew Karaczun, prof. dr hab. Ewelina Hallmann oraz Monika Borycka. Konsultantką merytoryczną jest dr Katarzyna Wolnicka. Eksperci prowadzą interdyscyplinarne badania w obszarze przyszłości żywienia i jego wpływu na zdrowie Polaków i środowisko naturalne.

Inicjatorem powołania think tanku jest grupa spółek DANONE, która dostarcza wiedzę w zakresie żywieniowych zachowań konsumenckich. Zaangażowanie w rozwój tej inicjatywy, to kolejny etap realizacji przez spółki DANONE podwójnego zobowiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego, w tym pozytywnego wpływu na zdrowie ludzi i kondycję planety, a także strategii One Planet. One Health, w ramach której firma zachęca konsumentów do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych – dobrych zarówno dla zdrowia, jak i środowiska.

Raport „Talerz Przyszłości” można pobrać tu: https://www.bit.ly/3MXe38S 

Materiał chroniony prawem autorskim – zasady przedruków określa regulamin

TAGGED: biznes, ekologia, gastronomia, HORECA, hotelarstwo, Nie marnuj Jedzenia 2024, STOP FOOD WASTE DAY
Pola Weinert 7 maja, 2025 7 maja, 2025
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Poprzedni Coffee Europe Expo 2025 Coffee Europe Expo 2025. Premierowa edycja targów kawowych
Natępny HACCP krok po kroku – praktyczny przewodnik dla restauracji i hoteli HACCP krok po kroku – praktyczny przewodnik dla restauracji i hoteli
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Pionowa boczna

Czytaj więcej podobnych

Georgian Grand Tasting 2025
Wydarzenia

Georgian Grand Tasting 2025 z udziałem Master of Wine!

23 maja, 2025
nowe menu wars
Gastronomia

Smak lata na torach! Nowe menu WARS już w pociągach EIP, EIC i IC

23 maja, 2025
made for restaurant
Wydarzenia

MADE FOR Restaurant Wrocław 2025

22 maja, 2025
oferta kawowa restauracji
Gastronomia

Oferta kawowa restauracji – jak stworzyć ją krok po kroku?

22 maja, 2025
horecaline

Menu

  • Strona główna
  • Reklama
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Gastronomia
  • Hotele
  • Horeca
  • Wydarzenia
  • Trendy
  • Kontakt
Znajdź nas



Kontakt:
kontakt@horecaline.pl
Obserwuj nas
© Horeca. All Rights Reserved.
Witamy ponownie

Zaloguj się do swojego konta

Zapomniane hasło?