Trendy w gastronomii podlegają modom i dopasowują się do aktualnych oczekiwań odbiorców. Poznaj trendy w gastronomii w 2023 roku i sprawdź, czy Twój lokal spełnia oczekiwania gości.
Mood Food – zdrowie i jedzenie to wymarzony duet
Trendy w gastronomii w 2023 roku stanowią kontynuację zmian, jakie można było dostrzec także w ubiegłych latach. Szczególnie dotyczy to zdrowego jedzenia. W 2023 roku króluje mood food. Co to takiego? To jedzenie, które ma przede wszystkim wspierać pracę mózgu, poprawiać samopoczucie, a także zwiększyć wydajność mózgu i wpływać pozytywnie na koncentrację. Popularne jest także antystresowe jedzenie – to świetne rozwiązanie w lokalach znajdujących się w dzielnicach biznesowych.
Jakie produkty spożywcze pasują do trendu mood food? Nie ograniczaj się jedynie do kofeiny lub guarany. Do karty wprowadź też zieloną herbatę oraz herbatę matcha. Świetnie sprawdzą się też dania z dużą zawartością magnezu, który redukuje zmęczenie, stres i pozytywnie wpływają na pracę układu nerwowego. Może to być np. kasza gryczana, ciemne pieczywo, szpinak, owoce morza, ryby, biała fasola, a także orzechy i pestki dyni. Każdy z tych składników możesz wykorzystać w daniach głównych lub w deserach.
Jako uzupełnienie klimatu mood food ulokuj w lokalu doniczki z pachnącą lawendą, która działa uspokajająco. Możesz też dodać ją do serwowanych dań lub herbat.
Potrawy roślinne – nawet w tradycyjnych lokalach
Zmiany klimatu, spadająca konsumpcja potraw mięsnych i moda na wegetarianizm – każdy z tych czynników ma realny wpływ na rosnące znaczenie rynku potraw roślinnych. Jednak z tego trendu mogą skorzystać nie tylko wegańskie i wegetariańskie lokale gastronomiczne. Coraz częściej goście szukają roślinnych potraw także w tradycyjnych restauracjach, stołówkach czy barach. Dzięki temu konsumenci mogą zmniejszyć spożycie mięsa, a jednocześnie nie muszą rezygnować z tradycyjnych potraw. Mogą zjeść roślinnego schabowego, wegański makaron z sosem bolognese czy też wegański sernik.
Dining alone – koniec z jedzeniem w parze lub grupie
Jeszcze kilka lat temu jedzenie w pojedynkę było niekomfortowe, a często nawet budziło poczucie wstydu. Jednak czasy się zmieniły, a trendy wyraźnie pokazują, że coraz popularniejsze jest dining alone. Ten trend polega na jedzeniu w pojedynkę, co ułatwia relaks lub pracę. Dlatego koniecznie przygotuj w lokalu stoliki dla jednej osoby – najlepiej z daleka od strefy dla dzieci. Dzięki temu sprostasz oczekiwaniom gości, którzy chcą zjeść w pojedynkę i odpocząć.
Warto podkreślić, że trend dining alone wywodzi się z innego, globalnego trendu, czyli rosnącej potrzeby me-time. Idź w tym kierunku, a przekonasz się, że goście będą chętnie odwiedzali Twój lokal.
Zamienniki w kuchni – czas na nowe rozwiązania
Kuchnia podlega modzie, więc niektóre składniki lub potrawy w końcu przestają być „na czasie”. Dobrym przykładem jest jarmuż, który kilka lat temu królował w lokalach gastronomicznych. Obecnie zastępowany jest przez szczaw bądź mniszek lekarski.
Dobrym przykładem jest też agawa i miód, które możesz zastąpić batatami, kukurydzą lub dynią. Próbuj nowych rozwiązań, postaw na nieoczywiste zamienniki i zaskocz gości oryginalnymi potrawami.
Nostalgic food – czas na wspomnienia z dzieciństwa
Milenialsi bardzo chętnie wracają do czasów swojego dzieciństwa, co dobrze widać w popularnych premierach filmowych. Takie właśnie trendy w gastronomii w 2023 roku mogą zachęcić pokolenie Y do odwiedzenia Twojego lokalu. Wystarczy, że wprowadzisz do menu tzw. nostalgic food. Czym są te dania? To potrawy dobrze znane podczas obiadów u babci, z lat dzieciństwa czy nawet z posiłków w trakcie czasów studenckich. Do dyspozycji masz całą gamę różnych potraw – od puszystych ciast drożdżowych, po świeżego śledzia w śmietanie, a skończywszy na makaronie z serem. Dodaj do tego jeszcze muzykę z lat 2000, a zyskasz spójny klimat, który spodoba się gościom.
Potrawy swicy – zakręcony duet sweet i spicy
Chcesz, żeby w Twoim lokalu gastronomicznym były serwowane modne potrawy? Zatem wprowadź do menu dania swicy. Co oznacza ten trend? To po prostu połączenie słodkich i ostrych składników, które możesz wykorzystać w daniach głównych, przystawkach czy nawet w deserach. Szczególnie polecamy galaretki z pieprzem, smażonego kurczaka z aromatycznym sosem truskawkowym, a także uwielbiane dania kuchni azjatyckiej.
Dzięki mieszance różnych smaków możesz dodać potrawie wielowarstwowej głęboki, która zachwyca wyjątkowymi doznaniami.
To właśnie najpopularniejsze trendy w gastronomii w 2023 roku, które warto wdrożyć już teraz w swoim lokalu gastronomicznym