HoReCa to określenie, którym określa się sektor hotelarski i gastronomiczny. Prowadzisz lub planujesz otworzyć lokal gastronomiczny, firmę cateringową czy też punkt noclegowy? Sprawdź, co to jest HoReCa. Spójrz też, jak kształtuje się rynek HoReCa w Polsce.
HoReCa – co to znaczy?
Skrót HoReCa to nazwa pochodzącą od takich słów jak hotele, restauracje i catering. To sektor usługowy związany ściśle z turystyką, hotelarstwem i gastronomią. Nazwa HoReCa została po raz pierwszy użyta w 1949 roku, kiedy to powstał Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych. Jego głównym celem była obrona praw pracowników, którzy są zatrudnieni w tym sektorze. Z czasem HoReCa stało się określeniem, którym zaczęto nazywać cały sektor hotelarski i gastronomiczny.
HoReCa wiąże się nie tylko z usługami, produktami, punktami logistycznymi, ale też odnosi się do wykorzystywanych urządzeń i akcesoriów oraz lokali usługowych, magazynów czy też hal produkcyjnych.
Głównym celem branży HoReCa jest realizowanie usług dla klientów i gości takich jak zapewnienie im miejsca noclegowego oraz jedzenia czy napojów. Jednak nie można zapomnieć o tym, że HoReCa to także produkcja maszyn, sprzętów oraz akcesoriów, które są wykorzystywane przez firmy z tego sektora.
Jakie można wymienić popularne usługi zaliczane do HoReCa?
Zwróćmy uwagę na najpopularniejsze działalności związane z HoReCa, oto one:
- restauracje;
- hotele;
- firmy cateringowe;
- kawiarnie;
- pizzerie, fast foody itp.;
- kantyny;
- food trucki;
- stołówki;
- bary;
- cukiernie i piekarnie;
- pensjonaty;
- ośrodki wczasowe;
- bazy noclegowe;
- zakłady produkcji żywności oraz zakłady produkujące akcesoria, sprzęty i inne produktów, które wykorzystywane są w branży gastronomicznej i hotelarskiej.
Branża HoReCa w Polsce
GUS wskazał, że branża gastronomiczna osiągnęła w 2022 roku przychody wynoszące 64,6 mld zł, co daje wzrost o 32,8% w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost przychodów wiązał się głównie ze zniesieniem ograniczeń działalności, jakie zostały nałożone podczas pandemii COVID-19. Okres ten doprowadził do zmniejszenia liczby lokali gastronomicznych – szczególnie małych i średnich. Nagła utrata przychodów i konieczność przystosowania się do nowych warunków sprawiła, że wiele firm została zawieszona lub całkowicie zamknięta. Znacznie lepiej z lockdownem poradziła sobie branża hotelarska, która dysponowała większymi zasobami kapitałowymi i mogła funkcjonować w czasie pandemia, ale w ograniczonym zakresie.
Z drugiej strony wzrost przychodów wiązał się także ze stale rosnącymi cenami, wysoką inflacją oraz dynamicznie rosnącymi kosztami za energię, transport i wynagrodzenie pracowników. Wiele małych biznesów z sektora HoReCa w Polsce w 2022 roku notował zaledwie 10% więcej transakcji niż w roku w 2021. W tym przypadku przyczyną również była rosnąca inflacja, która sprawiła, że klienci i goście zaczęli redukować wydatki np. na jedzenie na mieście.
Wzrost przychodów wynikał zatem w dużej mierze stąd, że wzrosła przeciętna wartość rachunku klienta – dla przykładu w 2021 roku średni rachunek za jedzenie w restauracji czy w innym lokalu gastronomicznym wynosił 39,43 zł, natomiast w 2022 roku wzrósł do 46,64 zł. Wszystko wskazuje na to, że branża HoReCa będzie mierzyć się z wysokimi kosztami utrzymania działalności także w kolejnych latach, jedynie dynamika wzrostu cen powinna nieco zwolnić.
Innym zagrożeniem branży HoReCa w Polsce jest też szara strefa, która nasila się w sezonie turystycznym i obniża jakość usług, ale przez to też konkuruje z legalnie działającymi biznesami.
Zmiana trendów w sektorze HoReCa
HoReCa jest branżą, która mierzy się w ostatnich latach z dynamicznymi zmianami. Pandemia wpłynęła wyraźnie na zmiany gustów klientów. Większą popularnością zaczęła cieszyć się dostawa jedzenia do domu lub do pracy. Rozwój technologiczny doprowadził również do tego, że klienci oczekują od branży gastronomicznej i hotelarskiej możliwości płatności bezgotówkowej i bezdotykowej oraz cyfrowych paragonów. Coraz częściej papierowe menu zostaje zastąpione przez e-menu oraz kody QR, które przekierowują do strony internetowej, mediów społecznościowych czy do e-menu.
Ważnym trendem w branży HoReCa stała się także jakość i pochodzenie produktów oraz oferowanie usług premium. Coraz częściej restauracje specjalizują się w wąskich dziedzinach kulinarnych oraz decydują się na zmniejszenie potraw w menu. Ważniejsza dla klientów stała się jakość, a nie ilość.
HoReCa jako kanał sprzedaży
Zwróćmy uwagę jeszcze na to, czym jest HoReCa jako kanał sprzedaży. To duży sektor, który zajmuje się produkcją i sprzedażą produktów wykorzystywanych w branży hotelarskiej i gastronomicznych. Do tego grona zaliczamy wyposażenie takie jak meble gastronomiczne, urządzenia, akcesoria, tekstylia, systemy przeznaczone do higieny podłóg, maszyny czyszczące, chemia oraz półprodukty wykorzystywane do przygotowania potraw zawartych w karcie menu.
Główne kanały dotarcia do klientów to sklepy, hurtownie, międzynarodowe markety i sprzedaż w Internecie.