Na polskich stołach królują wędliny, tak samo, jak w hotelowych restauracjach. Jakie wędliny i mięsa cieszyły się największą popularnością w branży gastronomicznej w ostatnich latach? Sprawdźmy to!
Polacy w czołówce Europy w spożyciu mięsa na 1 osobę
Zgodnie z raportem Strategyand& „Stan rynku mięsa w Polsce” 48% Polaków zadeklarowało, że w 2023 roku zamierza ograniczyć spożycie mięsa. Jednak mimo tego znajdujemy się w ścisłej czołówce państw europejskich o wysokiej konsumpcji mięsa na 1 mieszkańca – roczna konsumpcja wyniosła 73,2 kg mięsa na osobę. Warto podkreślić, że średnia konsumpcja na Europejczyka wynosiła 67,9 kg. W dodatku aż 89% Polaków spożywa mięso częściej niż raz w tygodniu.
Jakie mięso najchętniej wybierają Polacy? Zgodnie z raportem największą popularnością cieszą się 3 rodzaje mięs – wieprzowe, drobiowe i wołowe. Polacy najczęściej stawiają na mięso wieprzowe, które przy okazji jest też najczęściej wykorzystywane do produkcji przetworów mięsnych, np. wędlin. Popularność tego rodzaju mięs wiąże się także z możliwością wykorzystania wieprzowiny w wielu tradycyjnych daniach kuchni polskiej.
Według prognoz na 2027 rok spodziewany jest wzrost konsumpcji mięsa wołowego, a za to spadek spożycia mięsa wieprzowego i drobiowego. Dotąd wołowina była utożsamiana z mięsem klasy premium – nie tylko ze względu na jakość, ale też z uwagi na wyższą ceną w stosunku do drobiu i wieprzowiny.
Na co zwracają uwagę Polacy, wybierając mięso?
Inflacja ma duży wpływ na koszyki i portfele Polaków. Z tego powodu cena, jaką trzeba zapłacić za mięso czy wyroby mięsne odgrywa obecnie dużą rolę. Wpłynęło to również na wzrost popytu na tańsze wyroby mięsne – w tym kaszanki czy flaki. Wzrost cen za żywność doprowadził do tego, że wielu Polaków chętniej kupuje mięso marek własnych w dyskontach i supermarketach, które charakteryzuje się niższą ceną.
Dopiero w drugiej kolejności ważnym determinantem jest jakość i naturalny skład. Świadomość Polaków rośnie, dlatego coraz częściej jeszcze zanim włożą wyroby mięsne do koszyka, analizują skład produktów.
Dla wielu osób istotne jest także to, aby mięso i wyroby mięsne było pochodzenia polskiego. W ostatnich latach widoczny stał się patriotyzm konsumencki. Wielu Polaków twierdzi, że krajowe produkty cechują się wyższą jakością, spełniają normy czy też w wielu przypadkach wytwarzane są zgodnie z tradycyjnymi przepisami.
Trendy na rynku mięsnym
Zwróćmy uwagę jeszcze na trendy, które kształtują w dużej mierze rynek mięsny w Polsce, oto one:
- rośnie poziom zamożności społeczeństwa (PPP), dlatego coraz więcej Polaków może pozwolić sobie na zjedzenie gotowych dań w lokalach gastronomicznych;
- ze względu na szybkie tempo życia i brak czasu wzrasta zapotrzebowanie na gotowe dania w tym mięsne;
- hot-dogi stały się najpopularniejszymi mięsnymi przekąskami – liderami w sprzedaży hot-dogów są Orlen i Żabka, jedynie w 2022 roku sprzedali 125 mln hot-dogów;
- wzrosła również popularność kabanosów, które stały się wygodną i wysokobiałkową przekąską;
- rozwój rynku związanego z konsumpcją zamienników mięsa notuje niewielki wzrost, prognozy wskazują na to, że taka tendencja będzie utrzymywała się również w kolejnych latach, a mięsne zamienniki będą cieszyły się rosnącą popularnością nie tylko wśród wegetarian, ale też wśród osób konsumujących mięso;
- wzrost znaczenia marek własnych;
- trend związany z wegetarianizmem również coraz bardziej wpływa na rynek mięsa, wynika z obawy, że mięso negatywnie wpływa na nasze zdrowie, a jego produkcja wiąże się cierpieniem zwierząt.